Brev
Lækning af nøgenbilleder
Kære BørneBrevkasse.
Tak for at jeg stadig kan skrive herinde på trods af, at jeg juridisk set er voksen.
Jeg genåbnede i november min profil på girlfriend (en datingside for lesbiske og biseksuelle) og faldt i snak med en kvinde, da hun havde en kunstner jeg godt kan lides tekst på sin profil. Vi skrev lidt frem og tilbage og endte med at udveksle Facebook.
Her begyndte hun så at blive meget sex-fikseret og sendte uønskede nøgenbilleder. Fordi jeg var så usikker på hele situationen, og hvordan jeg skulle reagere (og fordi jeg er demiseksuel – i familie med aseksuel), skriver jeg til at starte med, at jeg ikke føler mig tryg ved at sende nogen tilbage. Men efter noget tid, hvor hun er blevet ved med at “plage”, gør jeg det så, selvom jeg ikke havde lyst (og ja, det var dumt).
Jeg håbede på, at vi derfra kan lære hinanden bedre at kende, men nu er det eneste hun vil at “sexte” og sende nøgenbilleder til hinanden. Jeg føler mig meget fanget i det, fordi hun har nøgenbilleder af mig, så jeg tør ikke afslutte i frygt for, at hun offentliggør dem.
Udover det kan jeg jo heller ikke være sikker på, om hendes profil er ægte. Noget tyder på at den ikke er det. Jeg google billedsøgte hendes billeder, og det havde match med en engelsk sexmodel. Derudover ser hendes facebook profil ud til at være forholdsvis ny.
Jeg har ikke sendt nøgenbilleder med ansigt, men jeg har et modermærke og hår, som er meget let at genkende.
Det virker lidt som om, at en person har lavet en fake profil for at presse nøgenbilleder ud af folk, og nu er jeg meget bange for, hvad der kommer til at ske med min billeder. Hendes profil på girlfriend.dk er slettet, så jeg kan ikke skrive til dem.
Jeg tør ikke sige det til nogen, og jeg har ingen anelse om, hvad jeg skal gøre.
Hilsen mig
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 20 år.
Jeg kan godt forstå, at du ikke er tryg ved situationen. Problematikken omkring nøgenbilleder og fakeprofiler på de sociale medier er desværre stigende. Jeg kan forestille mig, hvor ubehageligt det må være at være usikker omkring, hvem der ser personlige billeder af én. Specielt, når billederne kun var til en bestemt person. Som du selv skriver, sker det desværre, at nogle mennesker udgiver sig for at være en anden for at presse nøgenbilleder ud af folk. Det er rigtig ubehageligt at komme i sådan en fælde, og det kan være svært at undgå, når man føler sig presset eller grebet af stemningen. Her er det altså den person, der faker, presser og snyder billeder af andre, der gør noget forkert. Deles de fotos er det ulovligt og strafbart, for den der deler uden samtykke!
Det er godt, at du nu kan se skeptisk på hendes profiler. Det er måske med til at sikre, at du i hvert fald ikke sender flere nøgenbilleder til hende. Har du mon overvejet, om du skal bryde kontakten på Facebook? Jeg tænker, at det ikke er rart at tale med en person, der måske bare lader som om. Det er en stor risiko at løbe, og det er måske bedre at være på den sikre side og bryde kontakten? Inden du bryder kontakten, kan du sige til personen, at hun skal slette dine billeder og gøre hende opmærksom på, at det er ulovligt at dele andres billeder. Du kan anmelde profilen til facebook og beskrive, at profilen presser fotos af dig. Bliver hun ved med presse eller true dig til at dele flere eller hun vil dele med andre, kan du altid anmelde fil Facebook og Politiet.
Skulle der dukke billeder op af dig, og nogle ville spørge ind til det, kan det være rart at have forberedt et svar. Du kunne fx. svare, at det var en der pressede dig i fakeprofil og du først opdagede det, da du i tillid havde delt et par billeder.  Alle mennesker kan blive presset til at gøre noget, man egentlig ikke var klar til. Det er kun den person, der presser og deler, der gør noget forkert og ulovligt. De har ofte gang i flere på samme tid for at sikre, at de får det, de er ude efter.
Selvom du ikke er meget for det, synes jeg alligevel, at det er meget vigtigt, at du får talt om din bekymring med nogen. Har du mon en nær ven eller veninde, eller ville du kunne tale eller skrive med din mor eller far? Det kan lyde grænseoverskridende, men det er en enormt lettelse at dele sine bekymringer med andre. Så står man ligesom sammen om at løse problemet, hvis der skulle dukke billeder op af dig. Da det heller ikke er lovligt at dele billeder af andre mennesker uden deres samtykke, vil det også være rart at have dine forældres støtte, hvis det skulle ske. De kan fx. hjælpe dig med at politianmelde det. Dine forældre har også være unge engang og nok også lavet nogle ting, de ikke er så stolte af. Hvad tænker du mon om det?
Det er ikke til at vide, om det vil have konsekvenser for dig at bryde kontakten. Det kan vi ikke forudsige, desværre. Hvis billederne skulle blive delt, er dit ansigt ikke på, og det gør det sværere at genkende, men igen – det er ikke sikkert, at det bliver delt.
Jeg synes, du skal tage oveveje at tale med nogen og anmelde profilen til facebook, og Politiet hvis det bliver nødvendigt - det er også medvirkende til at denne person ikke fortsætter sit spil. Du kan forberede dig på, hvad du vil gøre, hvis billederne nu skulle dukke op på nettet.
Du er velkommen til at ringe eller skrive ind, så snakker og guider vi dig gerne.
Jeg sender dig de bedste hilsner
BørneTelefonen