Brev
Kan jeg være gravid
Hej
jeg er en meget bange pige som gerne vil spørge om jeg kan være gravid
Jeg har prøvet at give en dreng et såkaldt handjob hvor han kom og han gav også mig finger men vi har dog aldrig haft samleje kan jeg være gravid hvis han havde sæd på fingrene
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev. Det er ikke rart at gå rundt og være bange for at være gravid. Mange andre piger og drenge har samme bekymringer og spekulationer som dig. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet ind til os.
Som du måske allerede ved, skal sædcellerne op i livmorens slimhinde og sætte sig fast, for at man kan blive gravid. Da I ikke har haft samleje er risikoen for, at du er blevet gravid meget lille. Jeg kan dog ikke med 100% udelukke det. Så måske kunne det være rart for dig at få taget en graviditetstest. Hvis du går til din læge kan hun eller han lave en graviditetstest. Du kan også opsøge sundhedsplejersken på din skole eller selv købe en test på apoteket, i en kiosk eller supermarked.
Jeg håber, at mit svar kan berolige dig lidt. Det kan også være, at du vil få noget ud af at besøge vores hjemmeside, hvor du kan læse om andre, der skriver ind om graviditet. Der kan du også få gode råd eller tage vores graviditetsguide. Du kan komme direkte ind på siden ved at trykke på følgende link: Graviditet
Kærlig hilsen
BørneTelefonen