Kan jeg være gravid

Hej

jeg er en meget bange pige som gerne vil spørge om jeg kan være gravid
Jeg har prøvet at give en dreng et såkaldt handjob hvor han kom og han gav også mig finger men vi har dog aldrig haft samleje kan jeg være gravid hvis han havde sæd på fingrene

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev. Det er ikke rart at gå rundt og være bange for at være gravid. Mange andre piger og drenge har samme bekymringer og spekulationer som dig. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet ind til os.

Som du måske allerede ved, skal sædcellerne op i livmorens slimhinde og sætte sig fast, for at man kan blive gravid. Da I ikke har haft samleje er risikoen for, at du er blevet gravid meget lille. Jeg kan dog ikke med 100% udelukke det. Så måske kunne det være rart for dig at få taget en graviditetstest. Hvis du går til din læge kan hun eller han lave en graviditetstest. Du kan også opsøge sundhedsplejersken på din skole eller selv købe en test på apoteket, i en kiosk eller supermarked.

Jeg håber, at mit svar kan berolige dig lidt. Det kan også være, at du vil få noget ud af at besøge vores hjemmeside, hvor du kan læse om andre, der skriver ind om graviditet. Der kan du også få gode råd eller tage vores graviditetsguide. Du kan komme direkte ind på siden ved at trykke på følgende link: Graviditet

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.