Jeg er sygisk bange

Hey BB:|

Jeg er en pige på 14år og går i syvende klasse, jeg har et træls problem, hvor jeg kan se øjne i natten hele tiden.

-Jeg kan ikke gå ud og hente noget i vores garage om aften, når det er mørkt,
-jeg kan ikke rulle mine pasienner ned på værelset når det er mørkt fordi jeg er sygisk bange der hele tiden skal dukke øjne op i natten.
-Jeg kan ikke være alene hjemme uden at alle gardiner er rullet ned og alt lys er tændt.
-Jeg kan ikke være sent ude med mine venner fordi jeg er bange for der skal dukke nogen op i mørket.

Men mest af alt hader jeg mørke, og jeg synes godt det kan være meget pinligt, når jeg nu går i 7. klasse:|

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år, tak for dit brev med titlen "Jeg er psykisk bange".

Det er tydeligt at se på dit brev, at mørke er et stort problem for dig - og du skriver, at du synes at det kan være "meget pinligt" , når du nu går i 7. klasse.  Det er ikke så ualmindeligt, som du måske tror, at være mørkeræd. Det sker for mange, og mange vokser sig fra det, mens andre skal have noget hjælp.

Jo mere åben du er om problemet, jo lettere vil det være for dig at gøre noget ved det. Har du fortalt dine forældre, hvordan du har det? De kan godt have nogen ideer til, hvad du kan gøre ved problemet. En anden mulighed kunne være, at du kunne tale med din læge om det, så han/hun evt. kunne henvise dig til noget hjælp. Eller måske var skolesundhedsplejersken en mulighed for dig for at tale med en, der evt. kunne hjælpe dig - eller havde nogle ideer til, hvor du ellers kunne finde hjælp?

Måske kunne du også bruge BørneTelefonen (116 111) som hjælp - det er gratis og anonymt at ringe, og der sidder søde rådgivere klar alle hverdage kl. 11-23 og om lørdagen kl. 13-17. Det kan være, at det kan berolige dig lidt at tale med en voksen - og måske kan du sammen med rådgiveren snakke lidt mere om, hvilke situationer der skræmmer dig, og hvad du har haft gode erfaringer, hvor du kunne være i mørket uden at være bange.

Mange hilsener

BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.