Brev
Jeg er dårlig til at tage imod gaver://
Hej, undskyld for at det nok ikke er sådan et seriøst problem..
Jeg skal jo snart konfirmeres, og det glæder jeg mig self til!
Men er bare MEGET dårlig til at tage imod gaver, det bliver altid så akavet.
Og nu når jeg tænker over at jeg jo nok for lidt mange gaver til min konfirmation for jeg en dårlig fornemmelse i maven om at jeg kommer til at ødelægge hele dagen pga det.
Har du/i nogle tips til hvordan man kan gøre det mindre akavet? Og skal man kramme personen eller bare sige tak?
Igen undskyld for at det nok ikke er lige så important som alle andre breve men håber stadig i kan hjælpe!
kh the konfused guuurl <33
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Du skal slet ikke undskylde. Det er helt sikkert et problem, som mange kender til. Og det er i hvert fald et problem, der fylder meget hos dig lige nu. Så godt, at du skriver ind.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt nervøs omkring det med gaver til din konfirmation. Men heldigvis er det jo DIN konfirmationsfest, og dermed også dig, der kan sætte rammerne. Du kan sammen med dine forældre bestemme, hvordan det med gaver skal foregå. Jeg vil her komme, med nogle forslag til mulighederne:
Til konfirmationer vælger mange, at lave et gavebord, hvor gæsterne kan lægge deres gaver. Så kan konfirmanden, enten senere eller under festen, åbne gaverne. Imens kan mor, far eller en anden skrive ned, hvem du har fået gaven af. Så kan du efter konfirmationen, skrive takkekort.
Der er også nogle, der vælger at takke alle gæsterne samlet, under en tale. Det behøver ikke, at være en lang tale, måske bare én "tak fordi I er kommet, og tak for gaverne" - tale.
En anden mulighed er, at du venter til alle gæsterne er gået med at åbne gaverne, men takker dem på forhånd i en tale.
Der er altså flere måde det kan løses på, uden at du skal give hver gæst et knus eller et personligt tak. Men måske, ville det faktisk være en god mulighed for, at vokse lidt med opgaven og øve sig i at sige tak og tage imod?
Det er op til dig sammen med dine forældre at finde ud af, hvordan I bedst gør det, så det bliver en god dag for dig.
Jeg håber, at I finder en god løsning og at du får en skøn fest!
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen