Jeg er bange for min mor dør

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige.

Hvor er det godt, at du skriver herind. For jeg kan høre, at du har en stor bekymring.

Det er fuldstændig forståeligt og normalt, at du bekymrer dig for din mor, fordi hun sniffer benzin. Og ja, det kan være farligt.

Jeg kan se i dit brev, at du er utroligt omsorgsfuld over for din mor, og derfor kan det være svært at være vidne til, at hun gør dette mod sig selv. Jeg kan godt forstå du har det rigtig svært, for det er alt for hårdt for dig.

Jeg vil gerne sige til dig, at det ikke er okay, at du skal gå rundt og være bange for, at din mor dør af at sniffe benzin. Det skal være hende der har ansvaret for dig og ikke omvendt.

Hvis din mor har brug for hjælp, skal det være nogle voksne der hjælper hende – hvor gerne du end vil, så kan du ikke ‘klare’ din mors problemer. Men din mor kan hjælpe dig med at føle dig tryg, og det er også hendes pligt.

Det er din mors ansvar at sørge for at du føler dig tryg og har det godt. Selvom du har verdens dejligste mor, som er så god og omsorgsfuld over for dig, så er det alligevel vigtigt, at du taler med hende om det, når der er noget der gør dig ondt – og gør dig bange.

Jeg vil foreslå, at du tager en snak med hende, om hvordan du har det. Den måde, du beskriver jeres forhold på, viser mig, at din mor er et meget kærligt menneske. Jeg er glad for at læse, at du oplever, at hun altid er der for dig. Men for at hun kan hjælpe dig med at blive tryg, kræver det, at du fortæller hende om, hvordan du har det. At det at hun sniffer benzin gør dig bange. Så mon du har mod på at tage en snak med hende?

Du kan måske starte med at skrive et brev til hende? Jeg kan se i brevet her, at du er rigtig god til at beskrive dine følelser. Hvis du har lyst, kan du finde inspiration til at skrive et svært brev her.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din far er inde i billedet, og om han ved hvad der foregår? I så fald kan det måske være en idé at tale med ham om det? Eller en anden voksen, du er tryg ved. Hvad tænker du om det?

Godt, at du tog mod til at skrive ind til os. Jeg håber, at du vil bruge det samme mod til at snakke med din mor, om hvordan du har det. Eller måske med en anden voksen omkring dig. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 og få en snak.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.