Brev
Jeg er bange for min far
Hej Brevkasse.
Jeg skriver til jer fordi at det seneste år er jeg blevet bange for min far. Det startede en dag, hvor jeg sad ved min fars computer fordi at jeg skulle lave en skoleopgave. Jeg havde bare slettet hans normale startsides adresse, men så kunne jeg se at han havde været meget inde på en bestemt side (Den kom automatisk pga. historie)
Jeg kom til at trykke på enter og kom til min forbløffelse ind på en porno side hvor det var unge piger der skulle forstille at være på 15-16 års alderen. Jeg skyndte mig at lukke computeren. Men et par måneder sad jeg igen med hans computer fordi mig og en veninde skulle tjekke hvad der gik i biografen.
Jeg havde ikke noget at søge på noget før at adressen igen viste sig. Jeg lod som ingenting men det nagede mig resten af dagen. Men nu er min far begyndt at være utrolig pervers omkring min mor og jeg. Han vil hele tiden tale om sex osv. Min mor har prøvet at tysse på ham, men det har ikke rigtig virket. Min forhold til min mor er ikke særlig godt (Hun kan bedre lide min søster) så jeg har ikke fortalt hende noget om siderne på hans computer.
Forleden en skole morgen vækkede han mig ved at ligge sig ned i min seng. Jeg skyndte mig at skubbe ham ud. Men han sidder også tit og stryger mig på skulderen eller på benet. Jeg beder ham om at stoppe med det samme, men det lader ikke til at han “husker” det. Jeg kan slet ikke være alene med ham mere. Jeg håber virkelig at i kan hjælpe..
Kærlig hilsen Mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det flot og modigt, at du har skrevet her til BørneBrevkassen, for det lyder som om, det er begyndt at fylde meget, at din far opfører sig sådan. Det kan være rigtig svært at tale om, når det handler om nogen i familien, men det er flot at du har turdet sætte ord på dine tanker.
Jeg tænker, det må have været chokerende og ubehageligt at opdage, at din far har besøgt hjemmesider med porno, både fordi det kan være grænseoverskridende at se den slags billeder, når man ikke forventer det, men også fordi det sætter dig i en træls situation overfor din far. For hvordan skal man lige få sagt, at man har opdaget, at han har været inde på de sider? Forældres sexliv og fantasier vil man helst ikke vide noget om, vel?
Nu er det så sket igen, og du er begyndt at opleve, at din far opfører sig perverst overfor dig og din mor, og det kan jeg godt forstå, du ikke synes er rart. Når man er teenager, kan forældrenes kys og kærtegn pludselig begynde at føles forkerte, selv om man som lille havde rigtig meget brug for at blive krammet, nusset og holdt om. Mange børn får dårlig samvittighed ved at afvise forældrenes kærtegn, når de begynder at føles forkerte, men jeg synes det er så sejt, at du mærker efter og viser din far, at du ikke længere synes, at det er rart at blive nusset på samme måde som du måske gjorde, da du var lille. Det er vigtigt, at han respekterer det, og hvis du ikke synes, du kan overbevise ham, kan det måske hjælpe at skrive et brev til ham, hvor du forklarer, at du ikke bryder dig om det?
Jeg er ked af at høre, at du har følelsen af, at din mor bedre kan lide din søster, og at du derfor ikke har lyst til at betro dig til hende. Det er ikke en rar følelse at have, og jeg tænker, at det måske ville være godt, hvis du kunne vende de tanker med en anden, som du er tryg ved? Hvem mon du har det rigtig godt med i familien eller i din hverdag? Er der mon en, du tænker vil lytte til dig? Det kan være en god, sød voksen - eller måske en veninde eller en kusine til at starte med? Eller du kunne starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og vende tankerne lidt med en af de søde rådgivere, som sidder klar alle hverdage kl. 11-23 og lørdag kl. 13-17. Det er gratis, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Hvis jeg lige må vende tilbage til din fars computer, så tænker jeg, at hvis du skal fortsætte med at bruge den ind imellem, vil det måske være rart for dig, hvis du ikke skal bekymre dig om at støde på ting, som din far har set på nettet. Er det mon fordi, den side er hans startside? Eller kommer det frem, når du søger efter noget på nettet? Måske ville det være smart, hvis du fik oprettet dit eget login på hans computer? Det er der mange familier, der bruger, for så risikerer børnene heller ikke at finde andre upassende ting på computeren, som de ikke skulle have set. Ville du kunne foreslå det for dine forældre?
Jeg håber, det hjalp dig lidt videre, og at du får snakket med en rigtig god voksen om dine tanker om begge dine forældre.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.