Brev
Jeg er bange
Jeg er en ‘normal’ pige på 10 år. For en uge siden blev jeg kysset osv på skøjtebanen sammen med min veninde. Jeg var sammen med 3 af mine bedste veninder.
Så kørte jeg med en af dem, og så kom der 3 udenlandske personer hen, og det lød som om de spurgte om vi ville forbi. Jeg sagde, nej, vi snakker bare, men kør bare videre. Så kom de hen til os, og damen holdt mig i et fast greb, og så stod hun og kyssede mig.
Bagefter vile de have et billede af mog og min veninde. Lige inden det skete, kom en ældre dreng på ca. 19 år hen og sagde, at det var farligt. Fordi, at de var pædofile, da han havde taget nogle papirer fra dem, dagen inde, med børnemisbrug.
Vi blev frygtelig bange, og skyndte os væk. Så begyndte de at skændtes. Det var frorfærdeligt. Men jeg har det bare stadig dårligt. Bange for, at møde dem, og har ikke været der siden. Da jeg sagde det til min klasse, var der en pige, der ikke troede på mig. Så begyndte hun at desse mig ned, og gøre mig mere ked af det.
Hvad gør jeg. Har prøvet at ringe, men det var forsent
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit brev - sikke en grim oplevelse du og dine veninder havde på skøjtebanen. Det lyder rigtig væmmeligt, og jeg kan godt forstå, I blev frygteligt bange og skyndte jer væk.
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg helt har forstået det der med, at drengen på ca. 19 havde taget nogle papirer fra dem med børnemisbrug. Det lyder ret usandsynligt, at han kan have fået fingre i papirer om, at de skulle være pædofile. Men han havde jo i hvert fald ret i, at det nok var bedst at holde sig fra dem.
Jeg tror, det vil være en rigtig god ide, hvis I fortalte jeres forældre, hvad der skete den dag på skøjtebanen. Kan I mon det..? Så tænker jeg nemlig, at de kan hjælpe jer med finde ud af, hvad I kan gøre, hvis I ser de tre igen... Måske kunne de også skrive til skolen og bede jeres lærere om at fortælle de andre det i klassen, så alle kan høre, at det ikke bare var noget, I fandt på..?
Og måske kunne en af dem tage med på skøjtebanen sammen med jer, for at I kunne få en god oplevelse med at være der. Jeg tror, ikke det er sandsynligt, at der vil sker jer noget en anden gang, men kan godt forstå, hvis I er bange for at gå derhen alene...
Måske kunne du have lyst til at tale lidt mere direkte samtale med en af vores dygtige rådgivere? I hvert fald er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.