Ingen psykolog

Hej Børnetelefonen

Jeg er en pige på 15. Hele mit liv har jeg været genert og fået ondt i hovedet og maven i nye situationer og når jeg møder nye mennesker. Her i 8. klasse er det blevet meget værre, og jeg begyndte i oktober at få det, som jeg synes ligner panikanfald. Jeg kunne ikke se, jeg begyndte at hyperventilere, det gjorde ondt over det hele og jeg var grebet af en følelse af angst. Selvom mine venner prøvede at få mig til at falde til ro, endte det med at jeg besvimede. Episoden skete flere gange, og nu er det mindst en gang om ugen jeg oplever at besvime i klassen, når jeg enten skal sige noget i timen eller fremlægge.

Min klasselærer er rigtig bekymret for mig, og vil gerne have at jeg taler med en psykolog da hun mener, at det er angst. Hun har talt med mine forældre, men de kan ikke lide psykologer. Jeg vil rigtig gerne have professionel hjælp, for jeg er ked af det og bange næsten hele tiden. Jeg har selv prøvet at tale med dem, men det ender i skænderier fordi de synes, at jeg anklager dem for at være dårlige forældre.
Hvordan kan jeg overtale dem til at skaffe noget hjælp til mig?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev. Det er godt gået, at du har fundet mod til at skrive til BørneTelefonen. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Jeg kan godt forstå, at du ønsker at få professionel hjælp. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at angsten lige nu fylder rigtig meget i dit liv, og det påvirker både dit sociale liv og din skolegang. Jeg tænker ligesom dig, at du har brug for hjælp.

Dine forældre har ansvaret for at passe på dig, og sørge for du har det godt. Når du ikke har det godt, har dine forældre ansvaret for at hjælpe dig, så godt de kan.

Dine forældre kan langt hen ad vejen godt bestemme, at du ikke må tale med en psykolog. Men de skal sørge for, at du så får hjælp på en anden måde.

Fordi du er 15 år og derfor rimelig gammel, så har du ret til at være med til at bestemme, om du skal tale med en psykolog. Jeg vil her fortælle dig om flere måder, hvorpå det kan lade sig gøre:

Mulighed 1: Jeg tænker, at det ville være rigtig godt, hvis du fik talt med din læge om, hvordan du har det. Din læge kan afgøre, om du lider af angst, og han/hun kan også vurdere, hvilken hjælp du har brug for. Mon dine forældre vil være mere trygge ved, at du får hjælp af lægen, fremfor en psykolog?

Hvis dine forældre ikke vil hjælpe dig med at komme til lægen, kan du selv bestille en tid. Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Du kan fortælle lægen, hvad dine forældre tænker om, at du skal have hjælp.

Lægen vil kunne hjælpe dig med at tale med dine forældre om, hvad angst er, og hvordan det behandles. Lægen vil også kunne fortælle dine forældre, at angst ikke har noget at gøre med, hvorvidt de har været gode eller dårlige forældre. Hvad tænker du om den idé?

Mulighed 2: En anden mulighed kan være, at du fortæller din lærer om dine forældres bekymringer ved at lade dig tale med en psykolog. Jeg fornemmer, at du har det godt og trygt med din lærer. Mon det er rigtig forstået?

Måske kan du aftale med din lærer, at I inviterer dine forældre til en samtale, hvor I sammen kan forklare dem, hvor meget angsten påvirker dig i skolen, og hvorfor du ønsker at få professionel hjælp. Hvis din lærer forklarer dem hendes bekymring, så forstår de måske bedre alvoren?

Hvis det stadig ikke lykkes at få dine forældre overbevist om, at du skal have psykologhjælp, så kan din lærer kontakte kommunen og få dem til at vurdere, om du skal have en psykolog uden om dine forældre. Det kan man godt få, hvis kommunen og lægen vurderer, at det vil være godt.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Og at du kan finde styrke og mod til at få ringet til din læge eller talt med din lærer, så du kan få noget professionel hjælp. Jeg tror på, at det kan lykkedes dig!

Husk at du også altid er velkommen ringe, chatte eller sms’e til BørneTelefonen på tlf. 116111, hvis du har brug for en voksen, der lytter og kan give dig flere råd.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.