Brev
hvad!!!
hej
jeg er en pige på 14 år.
jeg er for nylige er det sket nogen voldsomme ting.
jeg havde lige fået weekend og og skulle i sommerhus.
jeg mødte en dreng som er mega sød. vi lege meget og vi var gode venner. (vi har mødt hinanden før)
vi gik en tur og hyggede sammen. han kom nærmer og nærmer. så! begyndte han at tog mig på ****’en og prøvede at kysse mig. jeg prøvede at gå lidt væk, men han gik efter mig???
jeg stoppede ham, men han blev ved???
til sidst blev jeg sur og kom til at slå ham… han slår igen. han tog en kæp op og begyndte at troe mig.
jeg blev bange og gjorde hvad hun sagde. jeg tog tingen af og så havde vi sex!!!
vi stopper her jeg kan ikke klar mer, men ja håber i vil hjælpe mig
hvad skal jeg gør
jeg tør ikke at sige det til nogen.
så plzzz… hvad skal jeg gøre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind, det er et stort skridt at tage, og det jeg vil jeg gerne sige, at jeg synes er flot.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det du har været udsat for på ingen måde er din skyld, og at det på ingen måde er okay af ham at blive ved, når du prøver at stoppe ham. Når der sker noget seksuelt imod ens vilje, er det det, man kalder for et seksuelt overgreb eller voldtægt, som er ulovligt. Det fremgår ikke af dit brev, hvor gammel fyren er, men er det sådan at han er over den seksuelle lavalder på 15 år, så er det i sig selv forbudt at have sex med en, der er under denne alder.
Du skriver, at du er bange, og det er en følelse jeg ved, andre der har været udsat for seksuelle overgreb ofte også har. Det er min opfattelse, når jeg læser dit brev, at du virker fortvivlet, frustreret og chokeret, hvilket jeg kun kan sige er fuldt forståeligt.
Du spørger, hvad du skal gøre, min tanke er, at du skal fortælle det til en voksen, som du føler dig tryg ved. Dette mener jeg, fordi jeg ikke tror nogen har godt af at gå med sådanne ting for sig selv, og en voksen person vil kunne hjælpe dig. Du skriver, at du ikke tør sige det til nogen, og du skal selvfølgelig kun gøre, hvad du selv føler dig klar til. Jeg vil dog sige, at det for mange kan være rigtig lettende og rart på en måde at få sagt, hvad der er sket, så de kan hjælpe og støtte dig. Ofte hvis man går længe med noget for sig selv, kan det faktisk blive værre, så jeg håber du vil overveje at fortælle det til en person, du føler dig tryg ved.
Hvis ikke du føler dig helt klar til at fortælle det til en du kender, kunne du måske ringe til BørneTelefonen på 116111 og fortælle det til en rådgiver. Vores rådgivere på BørneTelefonen er rigtig dygtige og vil hellere end gerne lytte til dig og hjælpe dig.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, og at du finder styrken til at komme videre herfra.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.