Brev
Hjælp
Hej BørneTelefonen
Her for tiden kan jeg ikke lave andet end at stirrer op loftet og lægge på min seng.
Jeg har det som om at livet er meningsløst, og at jeg allerede ved hvad der kommer til at ske.
Jeg bliver færdig med skolen, får et job, en kæreste, en mand, børn, børnebørn og så er jeg død.
Meget deprimeret tanke, ved det godt, men jeg føler ikke at der er noget andet i vente for mig.
Jeg har det som om at der ikke er noget mål.
Mine venner siger at jeg skal huske “de små ting i livet,” men hvad hjælper det?
Jeg er da ligeglad med “mine små sejre” og “de små øjeblikke”. Det hjælper overhovedet ikke.
Venlig Hilsen en kedelig pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej du,
Tak for dit brev!
Først og fremmest vil jeg sige, at det er godt, at du mærker efter, hvordan du har det, og åbner op omkring det, når du har svært ved at lave andet end at stirre op i luften og tænke tanker om livet. Det er sejt, at du både åbner op overfor dine venner og ved at skrive til os.
Det er helt okay at have det, som du har det.
Jeg tror, at mange mennesker oplever perioder i deres liv, hvor alt føles meningsløst, og hvor fremtiden ser grå og forudsigelig ud – så du er ikke alene om det.
Derfor kan det alligevel være en tung følelse at bære på, og derfor er det virkelig godt, at du ikke går med det alene.
Dine venner
Det lyder som om, at dine venner prøver at hjælpe dig med at finde glæde i hverdagen, selvom de måske ikke helt forstår, hvordan du har det.
Det kan være svært at se, hvordan deres råd skulle hjælpe, når du føler dig nedtrykt og måske længes efter større ting, der kan give mening. Det forstår jeg godt.
Men det er okay, at du ikke finder trøst i de små ting lige nu.
Drømme om livet
Nogle gange kan det være betryggende at tænke på en sådan livsplan, andre gange kan det føles skræmmende, som du måske oplever det nu?
Ens følelser og tanker kan skifte, og det er helt okay at have andre håbe og drømme om ens livsforløb.
Måske ville det være rart for dig at finde noget, der kan give en følelse af mening og glæde.
Det kan være en hobby, et mål, en drøm eller bare noget, der får dig til at føle dig godt tilpas, selvom det kun er for en kort stund.
Måske du kender en, der laver noget, som du synes lyder sjovt?
Det kan også være en god idé at tale med en voksen, du stoler på – måske en lærer, en forælder eller en rådgiver.
Hvis man har nogen, man spejler sig i, kan det være lettere at finde ud af, hvad man egentlig ønsker i sit liv.
Lidt ligesom, hvis man er meget fascineret af en musiker eller måske en sportsudøver. Det kan vise en, at man måske skal afprøve nogle ting som fx at starte med at spille et instrument eller gå til fodbold.
Måske gemmer du også på en drøm?
De fleste af os kender til følelsen af at være nervøse for at tage springet og turde gå efter en drøm. Jeg ved ikke om du overhovedet kan genkende det.
Men nogle gange får jeg breve, der ligner dit, hvor frygten for det forudsigelige liv også er en frygt for, at man ikke fik gjort de store ting, man måske ikke helt turde drømme om.
Eller måske en frygt for, at verden måske gik glip af alt det, man kunne bidrage med. Måske fordi man ikke helt turde vise det.
Der kan jo være mange årsager til, at man holder sig tilbage. Måske føles det tryggere slet ikke at prøve, fordi frygten for, at det fejler er for stor. Måske kender du det?
Jeg håber, at du vil se mit svar her som et kærligt skub i ryggen, hvis du lige nu holder dig tilbage fra turde udforske en drøm. Også bare en lille bitte drøm.
Dit liv er dit eget – og kun du kan bestemme, hvad der giver mening for dig at prøve af. Derfor er det også helt okay, hvis dit liv tager andre veje og drejninger end det livsforløb du forudser.
Hvad har du lyst til lige nu?
Måske det kan hjælpe dig, at du tager det lidt en dag ad gangen og mærker efter, hvad det føles rart i dag.
De fleste af os kender til følelsen af at frygte fremtiden, men nogle gange gør frygten at vi går helt i stå i det liv, der faktisk er i gang lige nu.
Et liv, hvor du også kan være med til at bestemme, hvad der er bedst for dig og på den måde fører dit liv i andre retninger, der måske er mere meningsfulde for dig.
Jeg får lyst til at dele denne side med dig, hvor du kan finde gode råd til, hvordan du kan øve dig i at være der for dig selv, når livet er lidt svært. Måske du vil tage et kig på den efter du har læst mit svar?
Husk, at du ikke er alene, og at der er hjælp at få. At du har skrevet dette brev viser, at du ønsker at få det bedre, og det er et vigtigt skridt.
Jeg håber, at du vil tage næste skridt og tale med nogen om, hvordan du har det.
Venlig hilsen,
BørneTelefonen