Brev
Har jeg begået voldtægt?
Hej
Jeg er en dreng på 16 år. Til en fest kom jeg i snak med en pige og vi endte med at have sex.
Siden hen har jeg fået af vide hun er 14 og det er meget ulovligt og jeg kan komme i fængsel for det.
Er det sandt, og hvis det er hvad gør jeg?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år,
Tak for dit brev. Du er ikke den eneste, der er i tvivl om loven i forhold til, hvornår unge på forskellig alder må have sex med hinanden. Godt, du skriver herind!
I Danmark er det ulovligt at have samleje eller andre former for sex med en, som er under 15 år. Loven er til for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse fra personer, der er voksne eller meget ældre end barnet eller den unge selv.
Hvis to eller flere jævnaldrende har sex med hinanden, fordi begge to eller alle parter har lyst, bliver man ikke straffet for det. Jeg forstår dit brev sådan, at både du og pigen havde lyst til at gå i seng med hinanden? Det betyder, at det ikke var en voldtægt.
Har du og pigen mon talt sammen efter festen? Hvis I kender hinanden, vil det måske være rart for dig at snakke lidt med hende, så du kan fornemme, om hun er OK med det hele?
Hvis du synes, at du går rundt og tænker meget på det hele, vil det måske være rigtig rart for dig at tale med nogen om det? På den måde går du ikke med tankerne helt alene, og det kan være meget lettende at dele sine bekymringer. Måske har du mod på at tale med dine forældre?
Du er også altid velkommen til at ringe til os eller logge på Chatten.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen