Brev
Hævede Lymfeknuder i Lyske området
Hej Børnetelefonen
Jeg er en dreng som lige er fyldt 17. Jeg er en del undervigtig og har ikke så meget fedt på kroppen. Jeg dyrker dog rigtigt meget sport, men lider også af Sygdomsangst For 1 uge siden opdagede jeg en knude i højre side af lysken. Diameter er ca 2 cm ville jeg sige. Jeg barberede mig ved skridtet så jeg nemmere kunne holde øje med den. I dag, ca. 7-8 dage efter opdagede jeg at der var flere hævede lymfeknuder ved lysken. De varriere i størrelse, nogle som ærter og hårde, og andre på størrelse med en mandel. Jeg er rigtigt nervøs for at det kunne være Lymfekræft. Jeg har ingen symptomer, men mange hævede lymfekirtler i lysken. Desværre passer symptomerne med lymfekræft. At de er hævede og uømme, samt der kommer flere. Jeg fandt dog en skovflåt på venstre side af benet, og har en vabel på venstre fod, men ved ikke om lymfeknuderne kunne være påvirket af det. Min læge åbner på mandag, efter at have holdt ferie, så jeg tror ikke hun har tid de næste 2 uger. Jeg ved ikke om i kan berolige mig, eller om i har styr på sådan noget. Men har alligevel prøvet.
Vh Anonym
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt høre du er ret ængstelig for om der kan være noget galt. Jeg tror langt de fleste ville blive bekymrede, hvis de frygtede, at de havde en alvorlig sygdom.
Jeg synes, det er godt, at du er opmærksom på din krop og om noget ikke er som det skal være. Selvfølgelig er det ikke rart at gå at frygte det værste. Derfor er det godt at du skriver herind og også vil spørge din læge.
Man kan sagtens have hævede lymfeknuder, der ikke gør ondt uden, der er tale om lymfekræft. I mange tilfælde har man det også dårligt på andre måder, hvis man har lymfekræft. Desuden vokser kræftknuder hurtigt og lymferne bliver ofte unaturligt forstørrede.
Som du sikkert ved, så er lymfeknuderne med til at bekæmpe sygdomme og infektioner i kroppen. Nogle gange skal der kun en lille infektion til for at lymfeknuderne hæver. De ligger netop som du beskriver i små klynger under huden.
De kan have forskellige størrelser og kan nemt blive et par centimeter store, hvis der er en infektion et sted i kroppen som fx ved et insektbid eller noget andet, som du måske slet ikke er klar over.
Du skriver, at du er meget slank. Det betyder at du nemt vil kunne se dine lymfeknuder – også naturligt uden at de er forstørrede.
Så de hævede lymfeknuder kan sagtens betyde, at din krop fungerer fuldstændig som den skal. Og at kroppen er igang med at bekæmpe en mindre og ubetydelig infektion.
Jeg tænker, det kunne være en god ide, at du ringede til din læge og spurgte ham/hende. Hvis du har fundet en flåt, er det også altid godt at få taget en blodprøve for at sikre sig, at der ikke har fulgt en infektion med. Du kan derfor også fortælle lægen om bidet, og så kan du måske få klaret det samtidig også.
Som regel er det om morgenen, man kan komme til at snakke med lægen. Men du kan tjekke, hvordan det er med din læge. Så kan det måske berolige dig lidt at høre det fra ham/hende.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen