Brev
Gravid
Jeg har engang haft en leg med mine fætre hvor det hed læge, de “opererede” mig i maven og i foden og sådan noget og på et tidspunkt tog de mine underbukser af og den ene lagde sig oven på mig nøgen i noget tid.
Det skulle siges jeg var 6 og havde aldrig haft min mens før self, og han var 8 og vi alle vidste ikke hvad det var så vi log bare stille og tilsidst gik han af mig. Vi snakker aldrig om det eller noget det er faktisk lidt akavet. MEN.
Jeg er nu 13 og er PISSE BANGE FOR AT JEG KAN VÆRE GRAVID! Fordi at måske kom der en sædcelle ind? Åh nej. Og det skal siges jeg er så bange at jeg sommetider ikke kan sove pga jeg tænker på det.
Jeg har aldrig haft min første mens men jeg er bange for at sædcellen “venter” på at jeg får det og så udvikler sig når jeg får det!
Det lyder måske dumt. Men jeg er så bange og vil bare godt vide det rigtige svar på om det kan lade sig gøre om jeg kan blive gravid? Kan jeg det?
Vh. Den bange 13 årige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Du er ikke gravid. Det er helt sikkert!
Det, der skete, da du var 6 år, kan ikke have gjort dig gravid. En dreng på 8 år kan nemlig slet ikke danne sæd. Og en sædcelle kan heller ikke overleve mere end 3-5 dage.
Du skriver, at det er lidt akavet mellem dig og din fætter. Du skal dog vide, at der er rigtigt mange børn, der leger den leg, I legede. Det er helt normalt.
Som du skriver, så vidste I dengang ikke rigtig, hvad det var I legede. Nu hvor du er blevet ældre, tænker du på legen på en anden måde. Og det bliver derfor lidt akavet. Men måske kan det hjælpe dig at tænke på det som en leg, de fleste børn leger i den alder?
Jeg håber, du nu kan sove bedre om natten, - fordi du nu ved, at du helt sikkert ikke er blevet gravid.
Mange kærlige hilsener
BørneTelefonen