Brev
Går det videre til mig?
Hej
jeg hedder ‘L’. Jeg er fjorten (bliver femten om en uge) år gammel.
Jeg går rundt og er seriøst bange for denne her sygdom, som bærer navnet ‘kræft’. Min far har haft kræft, men så heldig han er, overlevede han.
Min farfar bærer lige nu rundt med kræft i hele kroppen og jeg er så ked af det over det. Naturligvis.
Vi har lige fået af vide, at han dør inden længe og at der er intet at gøre. Egentlig er det ikke, at han skal dø jeg er bange, for det ved jeg jo han skal.
Jeg er bange for, at jeg har arvet sygdommen. Helt rædselsslagen, hvis jeg skal være helt ærlig.
Hvis jeg nu har arvet det og dør af det? Mit hoved køre rundt med en alt for høj hastighed og jeg kan slet ikke standse den igen.
Hvad i alverden gør jeg?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L
Det er rigtig hårdt, når ens nærmeste bliver syge - for lige pludselig kommer sygdom og død til at fylde meget i ens tanker. Det er faktisk også helt almindeligt, at man selv kan blive bange for at være syg. Endda rigtig bange - og så har man brug for at dele sine tanker med nogen. Derfor er det godt, du skriver herind.
Nogle former for kræft kan være arvelige. Det er rigtigt, men der er også andre former for kræft, der ikke har noget med arv at gøre.
Jeg vil derfor råde dig til at tale med nogen om dine tanker. Det kan fx være din mor, far, lærer eller måske en helt anden person, som du selv har i tankerne. Det vigtige er, at man taler om det, der fylder. For der er ingen, der kan holde til at gå alene med den slags tanker. Jo mere vi snakker om det, vi er bange for, jo mindre bange bliver vi. Det kan lyde dumt, men det er faktisk rigtigt.
Du skal også vide, at ”kræft” er et ord, der bruges om mange sygdomme. Så selvom ordet har været brugt både om din fars og nu i din farfars sygdomsforløb, så er det slet ikke sikkert, at det er den samme type kræft. Hvis lægerne ved, at det er en arvelig form for kræft, vil familien blive indkaldt til undersøgelser. Man vil med andre ord holde ekstra øje med jer, hvis der var en fare for, at det er arveligt. Husk det!
Men det ændrer ikke på, at du har det svært. Derfor vil jeg også fortælle dig, at Kræftens Bekæmpelse på deres hjemmeside har mange tilbud til familier, der har været ramt af kræft. Måske kunne du se på siden sammen med dine forældre?! Hvis du har lyst, kan du se mere her: http://www.cancer.dk/hjaelp-viden/boern-og-unge/
Husk også, at du altid kan ringe eller skrive igen på 116111.
Et stort og varmt knus til dig
fra BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.