Brev
Føler at folk hører mine tanker
Hej BørneTelefonen
Her for de seneste måneder har jeg haft det ret mærkeligt hvis man kan sige det sådan.
Jeg føler på en eller anden måde at folk hører mine tanker, og at der er en mikrofon og et kamera på mig og at der er en eller flere personer der sidder bag en skærm og ser alt hvad jeg laver. Det lyder måske fjollet og dumt. Det føles som om at nogle ser og hører alt hvad jeg gør og det gør så, at jeg ikke laver og gør nogle forskellige ting fordi jeg er bange for at de ser/hører det.
Jeg har f. eks. misofoni og jeg sidder på mit værelse og spiser alene, men når jeg spiser alene prøver jeg at lade være med at tygge for højt som om nogle hører det eller sidder lige ved siden af mig og at de ville synes det var klamt. Jeg blev for lidt over en måned siden diagnostiseret med depression (ved ikke om det har noget at gøre med det.)
Det er f. eks. også når jeg går i bad, at jeg føler der sidder et kamera på mig og det er bare virkeligt ubehageligt. Jeg er bange for at der er en der har hacket min telefon og de kan se alt hvad jeg laver på den. Jeg er bange for at hver gang jeg har en samtale med folk at der er en der sidder og hører alt hvad vi taler om. Det føles næsten som om jeg er blevet helt sindssyg og jeg ville ønske at det ikke var sådan.
Jeg synes bare det er akavet at fortælle til nogle da jeg er bange for at de ville synes det var fjollet og at de ville lave grin med det. Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal gøre?
Lyder det som en eller anden psysisk sygdom?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige
Hvor må det være anstrengende for dig at gå rundt med tanken om, at andre kan høre dine tanker og se dig på en skærm!
Samtidig har du depressive tanker – for du skriver, at du er diagnosticeret med depression.
Jeg er ret sikker på, at alle mennesker ville følelse sig pressede hver eneste dag, hvis de gennem mange måneder skulle leve på med tanken om kameraer og den slags. Det ville være rart for dig at slippe for den belastning, du beskriver.
Det er jo let nok at forslå, at du bare skal tale åbent med lægen og andre, der vil kunne hjælpe dig. Men det kan jo næsten føles umuligt, når man er bange for at blive ’dømt skør’. Hvis man står et presset sted, er det sidste man har brug for andres dom og følelsen af at være forkert.
Dit brev fortæller mig, at du bestemt ikke er ’skør’ eller på nogen måde ‘forkert’. Du reagerer sundt på følelser og tanker, du er ramt af. Du forsøger at skaffe hjælp til dig selv, og det er godt – for der er hjælp at hente.
De allerfleste læger har nemlig stor viden og erfaring med at kunne hjælpe personer, der føler sig presset af bestemte tanker. Jeg er derfor ret sikker på, at lægen vil kunne hjælpe dig. Din læge ved jo allerede, at du er ramt af depressive tanker. Hun eller han har brug for at vide, at du også er ramt af en anden slags tanker.
Det er kun læger, der kan stille diagnoser. Lægen bruger diagnoser for at kunne finde den rigtige behandling og give de bedst mulige råd. Det er vigtigt at tænke på, at selvom en diagnose kan føles som et stempel, så er diagnoser intet andet end arbejdsredskaber for lægen.
Rigtigt mange mennesker har levet med en diagnose på et tidspunkt i deres liv. Derfor har en læge kunnet hjælpe dem til at få det bedre. For eksempel ved at kunne give dem præcise råd og god vejledning. Eller en henvisning til en god psykolog.
Hvis du alligevel føler, at det er for svært at tale åbent om tankerne, så har jeg en ide:
Måske er det nemmere for dig at skrive tankerne ned i brev, som du så kan aflevere/sende til lægen, du har kontakt med. Du kan også give brevet til din mor og far, som jo også har behov for at kende til, hvordan du har det.
Jeg ved fra andre, at det kan føles meget lettere at skrive et brev end at skulle starte en samtale. Men det er jo forskelligt, hvordan man har det. Hvad tror du virker bedst for dig?
Hvis du har brug for at tale lidt med os om, hvordan du lettest for det sagt – så ring på tlf. 116 111.
Jeg giver dig også lige en skriveguide her:Skriv det til nogen Måske kan den være en hjælp for dig?
Jeg er ret sikker på, at det lykkes for dig at fortælle andre end mig om tankerne. For du virker som en person, der er parat til at få hjælp og handle for at få det bedre. Du har jo allerede skrevet herind.
Kærlig hilsen BørneTelefonen