Brev
bange for at ende alene
Jeg er bange for at ende alene, når jeg bliver voksen. Så’n virkelig meget.
Jeg har aldrig haft en kæreste eller mit første kys endnu. Alle mine tætte venner har allerede haft flere kærester, fået deres første kys og haft sex. Jeg føler mig bagud. Jeg ved ikke rigtigt hvordan man taler til drenge. Eller skriver med dem.
Når jeg er sammen med mine veninder er vi nærmest altid sammen med en masse drenge. Jeg siger nærmest aldrig noget. Det er ikke fordi jeg ikke vil, men jeg ved bare ikke hvad jeg skal tale med dem om.
Jeg tror heller ikke de synes jeg er ligeså pæn som mine veninder. Jeg er meget højere end dem, og kraftigere end dem. Det er ikke fordi jeg er tyk på den måde, men jeg har bare mere fedt på maven og lårene. Alle mine veninder er virkelig tynde og har den perfekte krop, så det er jo klart at drengene foretrækker det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Og ja, jeg ved godt at der er lang lang tid til, men jeg er stadig bange. Så har i nogle råd? Men please undvær “du skal ikke tænke så meget over det”, “der er lang tid endnu”, “du er perfekt som du er” og den slags. Vær HELT ærlig. Jeg kan godt tåle kritik! Please hjælp mig!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Hej du
Du beskriver meget præcist den følelse, som mange mennesker kender alt for godt.
Man kan føle sig meget ensom, selvom man står midt i en gruppe af mennesker. Udefra ser det måske ud som om, at alt går fint, og at man er med i snakken.
Men det er ikke den følelse, man har indeni. Man får måske aldrig rigtigt kontakt til de andre.
Jeg ser for mig, at du i hverdagen har mange drenge omkring dig, der aldrig rigtig ’ser’, hvem du er.
Man kan komme til at gå på jagt efter fejl hos sig selv
Den tanke, der kan melde sig hos en, kan være, at man bliver nødt til lave om på sig selv, for at blive accepteret og eftertragtet og ‘set’.
Måske tænker man, at det ville være lettere, hvis man var klogere, sjovere, smukkere, mere interessant og kroppen så ud på en anden måde. Man begynder at gå på jagt efter fejl hos sig selv. På den måde, kan ens selvværd få det rigtigt hårdt. Når jeg læser dit brev, har jeg på fornemmelsen, at dit selvværd er ramt.
Du har sat kryds i kategorien ’i øvrigt’. Men hvis jeg siger, at dit brev måske handler om en blanding af ensomhed og selvværd, er du måske enig med mig.
Falsk trøst
Jeg fornemmer, at du nærmest får det dårligt, når der bliver sagt: “du skal ikke tænke så meget over det”, “der er lang tid endnu”, “du er perfekt som du er”.
Denne form for trøst, kan give følelsen af, at man endnu en gang ikke bliver ‘set’ eller forstået. Selvom hensigten med de trøstende ord var en helt anden.
Når man er ramt på selvværdet og bange for at blive ensom, kan den slags sætninger føles som slag i maven.
Nedenfor har jeg derfor valgt at fokusere på, hvad du kan gøre.
Du er på vej, og du har allerede taget det første skridt
Jeg tror, at din evne til at se dit eget ubehag i øjnene, og dele det med nogen, er et kæmpe skridt fremad.
Jeg kan også læse, at du har analyseret din situation og ser en form for sammenhæng.
Du skriver for eksempel, at du nærmest aldrig siger noget. Det er mit indtryk, at du selv kan se den ‘selvforstærkende’ effekt, det har, når du ikke siger så meget: Du komme til at virke næsten ‘usynlig’ for den person, der måske kunne blive din ven – og måske endda din kæreste.
Det næste skridt kunne handle om: Hvordan kan du blive mere synlig?
Du kan øve dig og tage små skridt
Prøv at finde emner, der interesserer både dig og drengene. Det kan være musik, sport, film eller hobbyer. Vær ikke bange for at vise interesse for dem, selv om jeg godt ved at det kan være grænseoverskridende at skulle starte en samtale. Men drenge kan have det på samme måde, at de måske heller ikke ved hvordan de skal starte en.
Du kan lave en aftale med dig selv om at sige tre små ting hver dag. Lægge et lille venligt pres på dig selv – og når du har gennemført, kan du give dig selv æren for at rykke fremad i den retning, du har brug for.
Snak med dine veninder
Har du prøvet at snakke med dine veninder om, at du synes, det er svært at finde ud af, hvordan du skal snakke eller skrive til en fyr? Det kan jo være, at de kan give nogle gode råd eller støtte dig i det, som du synes er svært. Måske har de haft det på samme måde som dig. Du kan måske øve dig lidt på en rådgiver hos Hørt? Det kan måske hjælpe dig til at sige det højt. Tag et kig på linket, hvis du har lyst.
Din krop
Med hensyn til kroppen: Vi har alle vores egne usikkerheder, men det er vigtigt at huske, at selvom det måske virker som om, alle andre er “perfekte”, så ser folk på dig meget anderledes, end du ser på dig selv. Dine veninder og drenge bemærker ikke nødvendigvis de samme ting, som du er fokuseret på. Når du begynder at acceptere dig selv, vil du også føle dig mere selvsikker, og det kan gøre en stor forskel i, hvordan andre opfatter dig.
Du skal huske på.
Vær tålmodig med dig selv, gå små skridt, og husk at det handler om at føle sig godt tilpas i sin egen krop og med sig selv. Det handler om at blive bedre til at holde med sig selv, ikke at blive som alle de andre.
Jeg håber, at jeg har været ærlig nok og at du kan bruge mine råd.
Husk at du også altid er velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111, hvis du får brug for det.
De bedste hilsner BørneTelefonen