Brev
Er jeg syg?
Forleden havde jeg et kæmpe skænderi med min mor der varede i 2 1/2 time (jeg overdriver ikke, jeg så klokken før og efter) og hun sagde at jeg var psykotisk og skulle sendes til psykolog. Hun sagde også at hun ville sende mig i pleje osv.
Lidt efter tænkte jeg selv over det og slog op på nettet og fandt en liste med punkter på symptomer og jeg kunne sige ja til 13 ud af 15! Men de fleste ting som fx: angst, selvskade, tvangstanker osv. har jeg holdt hemmeligt for min familie fordi jeg vidste at det var sært. Men nu har jeg indset at det også påvirker mine omgivelser er jeg bange for om jeg en dag vil miste kontrollen.
Jeg så på et tidspunkt en dokumentar om et psykiatrisk hospital og jeg var nærmest tryg allerede ved bare at se det. Men er det ikke underligt at man ligefrem har LYST til at blive sendt derind? + hvordan får jeg snakket med mine forældre om det?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder som om det store skænderi du havde med din mor, har sat nogle tanker igang hos dig. Tanker om, du har brug for støtte og hjælp til de ting der fylder i dit liv. Selvskade, angst og tvangstanker er symptomer på, du ikke har det godt, og derfor en rigtig god ide at få talt om disse med dine forældre.
Man skal passe meget på med at diagnosticere sig selv ud fra beskrivelser eller test i bøger eller på nettet. For de tager ikke stilling til, hvem du er, og hvad din baggrund er. Derfor kan de ikke bruges.
Det er meget vigtigt, at man taler med lægen og/eller en psykolog om de symptomer, man har, så man kan få en professionel vurdering og derefter den behandling, man har brug for.
Det lyder som om, at forholdet mellem dig og din mor er rigtig svært for tiden. Men du kunne jo fx sige til dem, at du har tænkt over dét, din mor sagde med psykologen, og at du faktisk gerne vil prøve det.
I kan starte med at få en tid hos lægen, som kan vurdere hvilken type psykolog, du har brug for.
Hvis det virker umuligt at få taget hul på den samtale med dine forældre, kunne du skrive et brev til dem i stedet for. Så har du mulighed for at sige det hele, uden at det udløser et skænderi undervejs, så du kun får sagt halvdelen. Hvad siger du til det? En ide kan også være du viser dem det brev du har sendt til os og måske mit svar. Her får du præcis fortalt, hvad der fylder og hvad du gerne vil have hjælp til. Jeg ved fra andre unge, det kan være en god måde at få startet en svær og vigtig snak.
Til sidst vil jeg sige, at når din mor nævner både psykose og plejefamilie, så er det formodentlig fordi, hun er helt desperat over jeres skænderier. Og hun aner nok ikke, hvad hun skal gøre.
Når man er desperat, frustreret og føler sig afmægtig, så kommer man let til at sige uhensigtsmæssige ting, og ikke mindst at gøre det hele værre uden at ville det.
Det er glædeligt at læse du ønsker dine forældres støtte og hjælp, det fortæller mig du tror på, de vil være der for dig. Jeg håber du vil finde modet til at tage næste skridt og fx vise dem brevet og mit svar, så I kan få en god snak og evt. bestilt en tid hos lægen, som er den der kan tale med dig, undersøge dig og sørge for du får den rette hjælp, så du kan få det godt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen