Brev
Er bange for min løgn
Hej
Jeg har fortalt en stor løgn og jeg er meget bange for hvad der kommer til at ske hvis den bliver afsløret.
Jeg har en gruppe veninder fra en klub. En aften da vi sov i klubben legede vi S, P eller K og jeg blev spurgt om jeg nogensinde havde haft sex (det skal lige sige det er et års tid siden) og der var vildt mange andre der havde, så jeg sagde ja.
Da de så spurgte hvem, vidste jeg ikke hvad jeg skulle sige så jeg sagde bare en af drengene fra min klasse. Så ville de se billeder og have detaljer og alt mugligt. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre, så jeg fandt på alt mugligt, og fandt et billede af en fra min klasse. Det var så dumt af mig.
Når men så her forleden dag kom jeg til at tænke på at mange af min veninder skal gå på samme gymnasium som mig og ham fra min klasse.
Jeg er så bange for at de kommer til at snakke med ham om det. Hvad vil han sige? Hvad vil han gøre ? Jeg får ondt i maven hver eneste gang jeg ser ham. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre???
Hilsen pigen med den store sexløgn
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Hvis det kan trøste dig, så vil jeg sige, at mange unge lyver netop om dette emne, fordi de har følt et kæmpe pres på det punkt.
Du er blevet klogere det seneste års tid og nok også mere velovervejet og selvsikker. Du har i hvert fald lært noget vigtigt om gruppepres og løgne– og det giver dig en erfaring, du kan bruge resten af livet.
Prøv at spørge dig selv: ”Hvad er det værste der kan ske, hvis min løgn bliver afsløret?” Lad os prøve at opdele det:
1. Hvis dine veninder får at vide, at du har løjet, kan det i allerværste fald få dem til at tro, at du generelt ikke er til at stole på.
Men hvad hvis du selv fortalte dem sandheden? Og fortalte, at du den aften syntes, der var et slags gruppepres eller en stemning for at sige, at man havde haft sex? Og du derfor følte dig presset til at finde på en historie. Så kan det være, at de forstår, hvorfor du løj. Og måske endda føler stor respekt for, at du tør være ærlig i dag.
Dine klubveninder er sikkert ligeglade med, om du er jomfru eller ej. Måske har nogle af dem endda også følt gruppepresset – og heller ikke fortalt sandheden.
2. Så er der drengen. Hvis han får det at vide, hvad vil han tænke og føle, tror du?
Nogle ville vælge at tage tyren ved hornene, og simpelthen fortælle drengen det selv. Sige til ham:
”Prøv at høre her, en aften vi legede S, P eller K, så kom jeg til at bruge dit navn i en dum løgn – undskyld, det er jeg ked af.”
Så ville sagen være lukket helt af, og du ville få en følelse af afslutning, som jeg fornemmer, du har brug for. Det kræver ret meget mod at sige, det ved jeg godt. Du kunne evt. sende ham en mail eller en sms. Hvad mener du om den løsning?
Jeg vil også foreslå dig, at du fortæller en af de voksne fra klubben, der kender dine veninder, at du går rundt og er så bekymret. Så kan han eller hun støtte dig i at få sandheden fortalt på en god måde. Du kan starte med at vise den voksne dit brev og mit svar - så kan I tale sammen ud fra det.
Jeg krydser fingre for, at du får ro i sjælen snart.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen.