Brev
er bange
jeg har en kæreste , som jeg ik ka finde ud af om han elsker mig.. han siger han elsker mig, osv men han er konstant sammen med andre om aftenen, til natten.. og han har heller ik så meget tid til at snak når han er sammen med andre piger og drenge kan ik finde rundt i om han elsker mig..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev.
Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, så vi kan hjælpe dig.
Det at være forelsket og have dybe følelser for et andet menneske, er ikke altid lige nemt. Det kan medføre mange tanker og spørgsmål, som kan være svære at få styr på og som konstant ændrer sig, alt efter hvordan den person vi er forelsket i, opfører sig.
Den ene dag føler man, at man svæver på en lyserød sky og den næste dag er man trist og ked. Måske kan du også genkende den følelse?
Dog er det vigtigt, at det er følelsen af at være glad og lykkelig, som fylder allermest. At være i et forhold, hvor man bruger for meget tid på at være i tvivl om sin kærestes kærlighed, kan være enormt opslidende og hårdt.
At gå rundt og være usikker på sin kærestes følelser, kan for nogle også medføre at man bliver usikker på andre ting i livet. Det kan være man pludselig ikke føler sig god nok i skolen, at man ikke synes man ser pæn ud, at man ikke er god til noget osv… Er det mon også noget du oplever?
Der er stor forskel på, hvordan vi viser og udtrykker vores følelser. Nogle bruger mange ord og har brug for at tale meget om det, og andre viser det mere med handlinger. Det betyder ikke at man elsker mere eller mindre, men bare at man viser det forskelligt.
Hvis man ikke har været kærester så længe, så kan det være svært at vide hvordan han eller hun viser sine følelser. Man tolker på de mindste ting og forestiller sig ofte alt muligt, som man slet ikke ved om er rigtigt.
Man stiller sig selv en masse spørgsmål som man ikke får svar på, og helt naturligt forsøger man selv at skabe et svar.
Hvorfor ringer han ikke? Hvorfor vil han hellere være sammen med sine venner? Hvorfor kommer han for sent? Hvorfor aflyser han vores aftale? Og sådan kan man fortsætte. Det kan være du kan genkende nogle af spørgsmålene?
Det bedste vil være hvis du kan snakke med din kæreste om det. Det er vigtigt, at I har en fælles forståelse for hvordan I gerne vil være kærester og hvordan I viser det.
Det kan være, du har prøvet at snakke med ham før. Måske du skal forsøge at skrive et kort lille brev til ham eller forberede samtalen. Du kan fx starte samtalen ved at sige: “Jeg føler ikke, du prioriterer mig. Jeg kunne godt tænke mig, vi snakkede om, hvordan du viste mig lidt mere, at du vil mig. Måske vi kan aftale, hvornår på ugen vi kan ses, og hvornår og hvordan vi kan snakke sammen?”
Det er bare et forslag. Du kan prøve at tænke lidt over, om I kunne lave nogle gode aftaler, som I begge to, synes var fine. Kunne det give mening?
Det er også vigtigt, at I kan give plads til hinanden og finde ro og accept i, at I er forskellige med forskellige behov.
Noget af det sværeste i et parforhold er netop at give plads og ikke forsøge at lave om på hinanden. Det kræver stor tillid og forståelse, især i et forhold som jeres hvor, som jeg fornemmer det, I er meget forskellige. Er det korrekt?
Måske har du en god ven eller veninde som du kan tale med og fortælle hvordan du har det? Det hjælper næsten altid at dele sine følelser og tanker, med en man har tillid til. Ofte hjælper det også til at man kan se tingene fra flere sider, hvilket kan give større forståelse for din kærestes måde at opføre sig på.
Det skal være dejligt at have en  kæreste. Selv om det nogle gange kan være lidt svært, så skal det give en følelse af lykke og glæde i hverdagen. Du skal føle dig værdsat og elsket. Du skal mærke efter om du har det sådan med din kæreste, og om forholdet er det rigtige for dig.
Det kan måske lyde lidt ”voksen-agtigt”, men det kunne også være en god ide at tale med en som er ældre en dig selv, og som selv har prøvet at være forelsket og have en kæreste. Han eller hun har måske en erfaring og en viden, som kunne hjælpe dig til at finde ud af om du er i det rigtige forhold.
Det kunne være en i din familie, en af dine forældre eller en anden voksen som du har tillid til. Kunne det være en mulighed?
Når du skriver til BørneTelefonen, så tænker jeg, at det er fordi du gerne vil have at tingene skal være anderledes, og at du gerne vil have hjælp til at forstå og ændre dem.
Det viser mig, at du gerne vil passe på dig selv og at det er vigtigt for dig at du er glad og lykkelig. Det er en god og vigtig evne at have, og det skal du være stolt af og holde fast i.
Du er altid velkommen til at skrive eller ringet til BørneTelefonen igen på 116111.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen