Drukner i mine egne tanker

Hej Børnetelefonen.

Jeg har længe haft lyst til at skrive ind til jer, at bede om hjælp, men jeg har aldrig rigtig følt at mine problemer har været “slemme” nok til at bede om hjælp. Men nu føler jeg ikke, at jeg kan gå rundt med disse tanker længere – især nu hvor jeg skal til at starte på gymnasiet snart.

Jeg har siden jeg var lille været ekstrem følsom. Jeg har altid overtænkt alting, store ting såvel som små ligegyldige ting. Det har dog aldrig været så slemt, som det er blevet til nu.

I omkring 6. klasse begyndte det at blive værre. Jeg husker, at jeg knapt nok kunne gøre noget som helst uden næsten at gå i panik over, om det jeg gjorde var forkert, om nogle ville synes det var forkert. Jeg var tit nødt til at forlade timerne ind i mellem for at få en pause, for at gå ud på toiletterne for at få et pusterum, evt. bare lade det hele komme ud ved at græde.
Jeg fik samlet mig mod til at snakke med min klasselærer omkring det dengang, men det var kort tid før sommerferien – hvor jeg så skulle starte på en ny skole i 7. klasse. Så hjælpen blev aldrig helt effektiv – og jeg har faktisk aldrig snakket med nogen omkring mine tanker siden.

Fra 7.-9. klasse er alting gået ned af bakke. Mobning, ensomhed… Hvilket nok også har gjort, at disse tanker er blevet endnu værre.
Jeg er bange hele tiden. Om det så er om nogle nær mig dør, sygdom, at gå alene, at være alene, så er jeg konstant bange. Jeg kan ikke lade være med at overtænke alting og jeg er kommet frem til, at jeg simpelthen ikke kan holde til det længere. Det påvirker mig og min hverdag for meget – jeg bruger nærmest alt min tid i min seng, jeg kan ingenting magte fordi jeg er nærmest ked af det og bange konstant.

Jeg vil så gerne have hjælp, men som sagt, så føler jeg virkelig, at mine problemer ikke er vigtige nok til at snakke om dem. Jeg er bange for, hvordan folk vil reagerer, hvordan mine forældre ville reagerer hvis jeg rent faktisk kommer “clean” med dem og snakker om det.
Ikke fordi jeg ikke vil snakke om det – jeg aner bare ikke hvordan det skulle gøres, hvad jeg overhovedet skal gøre for at få det bedre længere. Det føltes meget håbløst det hele.

Jeg er ikke engang sikker på, hvad jeg vil have ud af at skrive dette, jeg vil nok bare gerne have nogle råd til hvad jeg evt. kan gøre for at få det bedre…

Mvh. M.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M

Tak for dit meget velskrevne brev.

Du beskriver meget velformuleret og fint, hvordan du oplever det at være dig med alle de tanker og følelser, der er i dig. Jeg vil forsøge at svare dig så godt jeg kan.

Jeg vil starte nederst i dit brev, hvor du skriver: “ikke fordi jeg ikke vil snakke om det”. Det er et vigtigt sted at starte, nemlig at du skal have snakket med nogen om, hvordan du har det. Det skal du, fordi du skriver at du bruger nærmest al din tid i din seng, fordi du er så bange og ked af det. Og lige præcis dérfor er dine problemer absolut “vigtige nok” til at blive snakket om! Det lyder som om at din bange-følelser får lov at bestemme alt for meget i din hverdag. Det kan være svært at ændre på selv, så det kan du selvfølgelig få hjælp til.

Du beskriver at have været følsom altid. Det er der i sig selv intet i vejen med, og sådan er der mange der oplever at have det. Nogen kan bruge lang tid på at tænke over selv de mindste ting, og det kan blokere for at mange andre gode ting, kan få lov at fylde. Man må gerne være tænksom, og også bekymre sig nogle gange. Men hvis bekymringerne fylder og overskygger næsten alt andet, så kan det føles som en tung dyne, der kan være svær at komme ud af igen. Kan du genkende den følelse?

Spørgsmålet for dig er, hvem du skal snakke med. Du tog mod til dig i 6. klasse til at snakke med din klasselærer. Derfor er jeg sikker på, at du kan finde modet igen. Du kan starte med at snakke med en, der ikke er tæt på dig. Du kunne for eksempel ringe ind til os på BørneTelefonen? Her sidder en voksen, som hver dag hjælper mange unge, der som du oplever svære ting. Samtalen er anonym, og kan være en god måde at få trænet at tale om dine tanker og følelser på. Hvis du tænker, at det er en mulighed kan du ringe på tlf.: 116 111.

Du skriver, at du snart skal starte på gymnasiet. Det betyder en ny start for dig, men en del unge kan føle usikkerhed om denne start. Hvis du har de samme følelser og tanker som nu, er det vigtigt, at du hurtigt får en samtale med en studievejleder om, hvordan du har det. Nogle gymnasier har også en psykolog tilknyttet for at hjælpe andre som dig, der kan være usikre på sig selv og de nye relationer. En ny start et nyt sted, og med en masse ubekendte kan gøre de fleste nervøse og måske også lidt bange. Det ved gymnasierne godt. Så jeg synes bestemt at du skal undersøge og benytte dig af de tilbud de har, netop der hvor du skal starte.

Du har vist styrke ved at skrive til os. Denne styrke kan du måske have glæde af til alligevel at tale med dine forældre om, hvordan du har det allerede nu? Forældre vil som regel gøre alt, hvad de kan for at hjælpe, men de skal kende til problemet for at få muligheden. Hvad tænker du om det? Du kan evt. vise dem dit brev og mit svar, hvis du synes det er nemmere at starte en samtale med dem på den måde. Din forældre vil også kunne støtte dig i at finde en psykolog, som kan hjælpe dig med at få mere kontrol over tankerne igen. Som sagt kan der være en psykolog på gymnasiet, men ellers kan jeres egen læge også henvise dig til en udenfor skolen.

Jeg håber, du kan bruge et af rådene, for bag alle ordene du har beskrevet dig selv med, ser jeg en pige, som har et stort potentiale for at få det bedre, men som skal have hjælp til selv at tro på det.

Du er altid velkommen til at skrive igen. Vi vil altid gerne hjælpe.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.