Brev
Drengs kropskompleks.
Hej BørneTelefonen,
Jeg er en 15-årig dreng med et slags “kropskompleks”.
Jeg er pga. min højde en smule buttet, og har små “mandebryster”, (som man kan se når jeg kun har t-shit på) samt en bulet mave.
Jeg er meget usikker på min krop, og bærer derfor altid en trøje over min T-shirt i det at jeg føler at folk dømmer mig, bag min ryk og syntes at jeg er tyk.
Generelt så overtænker jeg ting, og det er et stort problem som jeg er meget træt af.
Men hvordan kan jeg fjerne den usikkerhed, og angst for hvad andre syntes?
Hvordan kan jeg blive ligeglad og stoppe med at overtænke ting?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Tak for dit brev.
Jeg har talt med mange andre drenge på din alder, der har oplevet det samme med de samme tanker som dig. Usikkerhed er ikke noget, man fjerner hurtigt og nemt. Det er nemlig meget almindeligt at være usikker omkring sin krop og overtænke ting, når man er midt i puberteten som du er. Man er også meget mere kritisk og finder flere “fejl” ved sig selv. I virkeligheden er du god præcis som du er! Alle mennesker har ting ved deres krop som de er usikre omkring, så jeg synes, at du skal glemme, hvad andre måtte tænke i stedet for at gætte. Måske tænker de ikke over dit kropskompleks. Sådan er det nemlig ofte!
De mandebryster, du beskriver, er faktisk ret normale at få. Udviklingen sker for både piger og drenge i starten af puberteten, men for drenge stopper udviklingen, og mandebrysterne forsvinder som regel efter et års tid, hvor de har været synlige, imens pigernes bryster vokser videre. Jeg kan godt forstå, at de gør dig usikker, men det er ikke unormalt. Hvis man ikke oplever, at de forsvinder, skal man gå til lægen. Her kan lægen rådgive dig omkring, hvordan du kommer af med dem. Hvis man er buttet, vil lægen nogle gange anbefale, at man dyrker motion og taber sig.
Jeg sender dig de bedste tanker.
Mange hilsner BørneTelefonen