Brev
Børneorm
Hej
Jeg undre mig over om jeg har børneorm, fordi jeg havde den samme følelse i endetarmsåbningen, som jeg havde, da jeg var lille og dengang havde præcis samme følelse, som så viste sig at være orm, så kunne ligesom genkende følelsen.
Jeg tog til min læge efter jeg havde kommet ud med noget afføring og hun tjekkede mig, og sagde at det så rigtig fint ud dernede. Hun sagde også at hun ikke tror at jeg har det, men jeg ville alligevel have piller for en sikkerheds skyld.
Har bare et spørgsmål om æggene først skal i tarmen via munden for at de klækkes og bliver til de her børneorm i endetarmen, eller at de også kan klækkes i endetarmsåbningen ud af det blå.
For jeg husker at da jeg troede at jeg havde det, så vaskede jeg mig selv hver morgen, så æggene kan jo være skyllet væk. Men den “orm” jeg følte at jeg havde i mig, er den død eller gik den tilbage op i tarmen eller hvordan?
Jeg håber at i kan hjælpe mig, da det bekymre mig meget.
Vh den 16 årige pige.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige pige.
Hvor er det godt, at du spørger, når du er sådan i tvivl. Det er stærkt af dig, at du søger svar på det, der gør dig bange. Og det er bestemt ikke rart at være bange.
Børneorm er meget udbredt, og noget rigtigt mange har prøvet. Og det er vildt ubehageligt. Jeg kan godt forstå, at du genkendte symptomerne med det samme.
Man får ikke børneorm ud af det blå. Man kalder børneorm for en infektion (betændelse) og man bliver smittet via munden. Man har på en eller anden måde været i kontakt med æg eller orm og så har man fået dem i munden.
Og ja, når man har fået behandlingen, som lægen har skrevet (begge piller), så dør både orm og æg. Det er alligevel vigtigt at have god hygiejne – helst både i skridtet og omkring endetarmsåbningen. Det er godt at læse, at du virkelig sørger for at holde dig selv ren hver dag. Det er også meget vigtigt at vaske hænder før hvert måltid. Smitten kommer jo gennem munden.
Heldigvis er børneorm ikke farlige på nogen måde. Det er bare så ubehageligt, som du også ved. Og medicinen hjælper.
Må du snart opleve lindring i symptomerne.
De bedste hilsner
BørneTelefonen