Brev
Bange for krig
Hej
Jeg er på sidste begyndt at være rigtig bange…
Man hører så meget om at 3. Verdenskrig er på vej.
Jeg er virkelig begyndt at være bange for at det sker.
Hvad ville der mon ske hvis der kom en krig?
Ville vi mon alle dø i Danmark?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du er bange for tanken om krig. Den frygt tror jeg, alle mennesker har. Og lige i disse tider tales der også tit i medierne om krig. Og så er det helt naturligt, at man kan blive bange.
Det er heldigvis er meget sjældent at trusler omkring i verden ender med krig. Langt de fleste mennesker vil gerne undgå krig. Derfor er der en masse politikere, der gør hvad de kan for at passe på os, så der ikke kommer krig.
Når man er bange for noget, så hjælper det for det meste at tale med nogen om det. Måske kan du allerede mærke, at det har hjulpet dig at skrive til os? Bare det at sætte ord på sin frygt kan nemlig gøre den mindre.
Derfor synes jeg også, at du skal tale med nogle flere om frygten for krig. Det kan fx være dine forældre, en god lærer og nogle af dine venner.
Det kunne endda være, at I i skolen sammen kunne tale om frygten for krig. Du er nemlig helt sikkert ikke den eneste, der har hørt noget, som har skabt frygt. En god ide er derfor også at tale om, hvor frygten egentlig stammer fra.
Nogle gange kan man nemlig have hørt noget, som slet ikke er sandt. Og derfor er det vigtigt, at tænke over, at alt det man ser på sociale medier, hører fra voksne, ser i fjernsynet osv. ikke altid er hele sandheden. Tit hører man kun en lille del, af alt det der foregår. Og så vokser den lille del, man har hørt sig stor med tankerne.
Du kan også læse mere om, hvad andre børn og unge har skrevet om frygten for krig på Børn Hjælper Børn. Klik på linket her: https://bornetelefonen.dk/bornhjaelperborn/. Der kan du søge efter breve, der handler om samme bekymringer. Det kan måske hjælpe dig lidt på vej.
Du er også altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen, hvis du får brug for at tale mere om det.
Husk også at ingen kan spå om fremtiden. Derfor er det vigtig, at ens bekymringer ikke få lov at fylde for meget. Du skal leve her og nu og uden den angst og bekymring, som du har for krig.
Jeg håber derfor, at du har mod på at få talt med nogle om det.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen