Brev
Bange for at min far forlader os
Hej.
Jeg har et problem..
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det..
Men min bror er en irriterende lille dreng (på 8år) han lytter ikke til min far, og nogle gange gør jeg heller ikke.. Men min bror har fået min far til at blive hjemme fra arbejdet i dag, fordi at han græd og skreg at han ikke ville i skole..
Jeg prøvede at hjælpe men det hjalp ikke..
Senere kom jeg hjem fra skole igen og der sagde min mor at hun var bange for at min far ville forlade os.. Altså flytte væk, fordi at vi ikke lytter til ham.. Og det vil jeg virkelig ikke have! Det ville ødelægge mig fuldstændigt!
Min far og jeg har ikke det tætteste forhold, men jeg elsker ham stadig rigtig meget!
Jeg håber at i/du kan hjælpe mig med hvad jeg kan gøre..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Jeg er rigtig glad for at du skriver herind, for det lyder som om, det er svært i jeres familie lige for tiden. Jeg læser mig til, at du holder rigtig meget af hele din familie, og at du er meget bekymret for, at din far flytter. Jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af det og frustreret. Jeg tænker, at det er vigtigt, at I får talt sammen som familie. Det betyder ikke, at jeres forældre skal fortælle jer alt. Der er nogle ting, der er "voksenting", og som børnene ikke skal være en del af. Men I kan alligevel sætte jer ned og få talt nogle ting igennem.
Hvis din far vælger at flytte, tror jeg ikke det handler om, at I ikke lytter til ham. Mange børn kan opleve, at det er deres skyld, hvis deres forældre går fra hinanden. Men det er aldrig børnenes skyld. Det er de voksne, der har ansvaret i familien, og dem, der tager beslutningerne. Jeg ved godt, at din far oplever, at I ikke altid lytter til ham, og det kan naturligvis være frustrerende, men det er altså ikke derfor, man overvejer at gå fra sin familie. Som forælder kan man altid ringe ind til forældretelefonen på 35 55 55 57, hvis man har brug for at tale om forældrerollen og de udfordringer den kan indebære.
Jeg tænker, at det kan være rigtig godt for dig at tale med én, der kender dig om, hvad der foregår i din familie. Er der mon nogen, du stoler på, som du kan fortælle dine bekymringer til? Det kan være et familiemedlem, en lærer, en venindes mor eller en helt tredje? Det håber jeg du vil overveje, for det er hårdt at gå med alle de svære tanker selv.
Her til sidst vil jeg bare lige henvise dig til vores hjemmeside. Jeg ved godt, at dine forældre ikke er gået fra hinanden og det er slet ikke sikkert det bliver relevant for dig, men jeg ved at andre børn har fået meget hjælp ved at læse andre børn og unges breve om vanskeligheder i familien og om temaet https://bornetelefonen.dk/tema/skilsmisse.
De bedste hilsner
BørneTelefonen