Brev

Bange for at dø af hjertestop hele tiden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Sikke store ting, du går og bekymrer dig om. Det må være svært for dig. Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt.

Jeg forstår godt, du bliver bekymret, når du har det som du beskriver. Det må være meget skræmmende at være bange for, der er noget galt med ens hjerte. Det kan jeg godt forstå er mentalt hårdt for dig.

Jeg kan læse i dit brev, at du har været til lægen. Derfor tænker jeg, at du har talt med din mor og far om dine brystsmerter. Det er rigtig godt!

At du både har talt med dine forældre om det og skrevet et brev til BørneTelefonen viser, at du er stærk og modig. Du er god til at mærke efter og række ud efter hjælp, når du har brug for det.

I mit svar til dig, vil jeg mest skrive om, de angstanfald du har. Jeg tror det er her, jeg kan hjælpe dig mest.

Det vil jeg gøre, fordi jeg kan læse du allerede er god til at komme til lægen, hvis du er bekymret for noget med din krop. Det håber jeg er OK med dig.

De fleste kender til, at være bange en gang i mellem. Hvis man er bange for noget er galt med sit hjerte, kan jeg godt forstå, at det er hårdt at gå rundt med. Man har jo altid sit hjerte med sig. Så kan jeg godt forstå, man kan udvikle nogle angstfølelser.

Her på BørneTelefonen, er der mange børn, der skriver og ringer ind, fordi de har angstfølelser. Det er en normal følelse at være bange. Og tit er det smart at blive bange, hvis der er grund til.

Det kan være, at man er lige ved at blive kørt ned af en bil, men fordi man bliver bange, når man at hoppe væk. Men at være bange, kan udvikle sig til angst, hvis man føler sig bange hele tiden. Så er det ikke længere smart, og så har man brug for hjælp.

Angst kan man både mærke i kroppen og i hovedet. Nogle af de ting, man kan mærke i kroppen, når man får angstanfald er, at man ikke kan styre sit åndedræt. Har du prøvet det? Jeg spørger, fordi jeg tænker, at din angst kan gøre dine brystsmerter og problemer med åndedrættet værre.

Et angstanfald sker, når kroppen bliver mere og mere bange, indtil man til sidst mister kontrollen over kroppen. Så kan man måske ikke styre sit åndedræt eller man kan begynde at ryste.

På en måde kan man tænke kroppen som en motor eller bil. Nogen gange kører den stærkt andre gange langsomt. Når man har et angstanfald er det som om, at bilen kører hurtigere og hurtigere og bremsen ikke virker.

Det kan være en god ide, at have nogle redskaber til at hjælpe én, når angsten rammer. Vi har på BørneTelefonen en side om angst og utrghed.

Der er også en vejrtrækningsøvelse, der kan hjælpe én med at få ro på. På siden kan du også læse andres børns breve, der har nogle af de samme følelser som dig.

Mange børn, der har været modige at skrive eller ringe til BørneTelefonen om angst, får det bedre. De fortæller, at man kan træne og øve sig med at håndtere angsten.

Du kan prøve at lave vejrtrækningsøvelserne, og se om det hjælper. Du kan også skrive dagbog for at få overblik over de fremskridt, du gør, når du øver dig.

Har du fortalt dine forældre om dine angstanfald? Angsten forsvinder ikke af sig selv, hvis man holder den hemmeligt. Det hjælper at tale om den, og man kan få hjælp til at få det til at forsvinde. Man kan fx få hjælp, hvis man tager til lægen.

Man har ret til at få hjælp i Danmark. Ligesom hvis man har brækket sin arm og har brug for lægehjælp, har man ret til at komme til lægen, hvis man har det dårligt. Også selvom det ikke fysisk, men “psykisk” – det vil sige noget man oplever eller noget som er “inde i hovedet”.

Derfor kan du overveje at sige til dine forældre, at du gerne vil have lægehjælp mod din angst. Du kan sige: “mor og far, jeg får angstanfald. Jeg vil gerne til læge for at få noget hjælp”.

Det er så godt, du har skrevet dit brev. De ting du beskriver, er svære at gå med alene. Du har vist mig, at du er stærk og modig, når du skriver dit brev.

Jeg tror på, du kan bruge din styrke til at lave nogle vejrtrækningsøvelse , der kan hjælpe dig med at få det bedre – små skridt ad gangen.

Du kan bruge dit mod til at fortælle dine forældre om dine angstanfald og bede om at komme til lægen.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at snakke med nogen om det. Det hjælper for mange børn.

Jeg håber, du kan bruge mine råd.

Knus og kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat