Brev
Bange for at blive voksen?
Hej jeg er en pige på 15 snart 16 år og jeg har en masse problemer lige nu som er : social angst, agorafobi, selvskade, soveproblemer osv.(min mor og hendes kæreste ved om det meste af det)
Jeg har fortalt dem at alting er grundet på de 2 år af skole jeg gik igennem med ret slem mobning eller at jeg ikke ved det, men det er ikke helt sandt fordi at de sidste par år har jeg fået det utrolig dårligt af at tænke på hvad der skal ske når jeg bliver fx 20 år gammel, men her for nyligt har jeg angstanfald over at jeg kommer endnu tættere på den dag jeg skal flytte hjemmefra og være voksen alene og jeg savner mere og mere dengang jeg var omkring 12 hvor jeg havde det bedre og familien var samlet mere end den er nu.
Er det meget normalt at have det sådan, eller er det bare mig der har det sådan?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige, 14 år.
Du skriver, at du har fortalt dine forældre om mobningen. Men at du også har fortalt dem om de bekymringer, du har lige nu. Det er rigtig godt.
Som du selv er inde på, kan mobning sagtens betyde, at man bliver mere usikker og bekymret for mange ting – også fremtiden.
Jeg fornemmer, at utrygheden måske også handler lidt om, at din familie var mere samlet, da du var 12 år? Og at du måske også fandt mere tryghed i familien dengang – end du gør nu? Måske kunne du snakke med dine forældre omkring dette. For måske kan det jo være, at I kan aftale at være lidt mere sammen? Måske er der andre ting, som du savner fra da du var 12 år – som du måske kunne få tilbage i dit liv igen?
Når nu du fortæller mig, at du stadig skader dig selv og har angst – tænker jeg på om du mon får noget hjælp?
Man kan  få behandling ved at kontakte sin læge, som kan give en henvisning til nogen, der kan hjælpe. Fx en psykolog, der vil kunne tale med dig og hjælpe dig med at få det bedre. Du kan også kontakte LMS på egen hånd. Nogle unge har haft stor glæde af at tale med LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade
Jeg tænker, at det måske vil være nemmere for dig at åbne op for dine tanker omkring voksenlivet og fremtiden overfor en, som du ikke kender så godt i forvejen? Hvis du endnu ikke kender til Headspace, synes jeg at du skal kigge på dette link: https://www.headspace.dk/om-headspace. Måske vil det være rart for dig at dele dine tanker med en voksen rådgiver fra Headspace, som du kan tale med flere gange?
Det er meget almindeligt, at man kan føle sig bekymret eller usikker på sin fremtid, når man er ung. Jeg ved, at der er mange andre unge, som har tanker omkring deres voksenliv. Der er ingen af os, som ved hvad, der venter i fremtiden. Og det kan godt virke en smule skræmmende for os alle.
Der venter selvfølgelig en masse nye ting, når man bliver voksen – som f.eks. flytte hjemmefra. Ens liv vil blive anderledes. Men jeg vil berolige dig lidt ved at fortælle, at man selv kan være med til at forme fremtiden ud fra de ønsker, man selv har. Det hele sker ikke fra den ene dag til den anden. Man udvikler sig løbende og vil føle sig stærkere og stærkere til fremtiden, der venter.
Mange forsøger at tage en dag ad gangen, det er en god strategi. Hvis du samtidig kan finde nogen, du kan dele dine tanker med –  giver du dig selv de bedste chancer for få det bedre.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.