Brev
Angst, nøgenbillede, mobning!!
Kære BB..
Jeg er en pige på 15 og har her det sidste halve år været rigtig bange, ting som: at glemme at svare på ligegyldige beskeder, at være perfekt, at være den klogeste, at være den alle vil være sammen med..
Jeg er ikke den opmærksomheds krævende overhovedet, men jeg har det rigtig dårligt med mig selv, og det fører til at jeg snakker meget grimt, og er lidt flabet, men er enlig bare sur på mig selv og har rigtig mange ting kørende i hovedet. Mine forældre ved intet om dette da de ikke rigtig værdsætter mig for de små ting jeg gør hele tiden.
Jeg havde en kæreste som går i min paralel klasse og vi havde været sammen i 2 år, vi har været i seng sammen, og han spurgte om han måtte få et nøgenbillede af mig, og jeg stolede så meget på ham at jeg sendte et
næste dag kommer jeg i skole og sætter mig ved nogle af mine venner, det første de siger i kor er “hvorfor tror du at du kan sidde her luder?”, og bliver selvfølgelig rigtig forvirret.
Jeg går hen til min plads, og på vejen er der en af drengene der raager på mine bryster, og skubber hans arme væk og siger bestemt “du er 15, du burde vide bedre” og han griner bare og kalder mig en luder.
Sådan har det fortsat i flere uger nu og er rigtig tit ked af det..
I går løb jeg grædende op på mit værelse og græd indtil aftensmaden, efter aftensmad kaldte min mor mig ned, og spurgte hvorfor jeg ikke sagde noget til aftensmaden, men har ikke rigtig lyst til at svare hende. Hun tror altid det bare er nogle små ting, eller noget i den stil. Jeg kan heller snakke om det med min far, eller søster.
Jeg havde den her rigtig gode veninde, og følte jeg kunne sige alt til hende, jeg var før “elsket” af alle, og blev “respekteret” men nu er alle imod mig fordi at jeg fortalte min veninde om min “angst”, og hun fortalte det så til alle og føler mig meget udenfor.
Min “angst” er jo ikke blevet bekræftet af nogen, men har det sådan indeni.
Min veninde har opført sig rigtig tarvelig, og dumt. Jeg er meget overrasket over min ekskæreste, og hans opførsel.
Så jeg kunne godt tænke mig at få lidt hjælp til hvordan jeg skal tackle alt det her.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
tak for dit meget fine og ærlige brev. Jeg er glad for at du skriver herind, for det lyder som om der er mange ting der er rigtig vanskelige i dit liv lige nu.
I begyndelsen af dit brev beskriver du, hvordan det fylder meget i dit liv at være perfekt, at være populær og fremstå klog. Jeg tænker at det er meget almindeligt, at man i teenageårene fokuserer på hvordan man virker udadtil. Det er en tid, hvor man forsøger at finde ud af hvem man er, og hvordan man gerne vil være. Teenageårene er for mange en rigtig god, men også en meget svær tid. Det er også en tid, hvor man læner sig meget op ad sine venner og veninder, og jeg læser mig til at du i den grad føler dig svigtet af en rigtig god veninde. Det kan gøre meget ondt, især når du oplever at hun har viderefortalt nogle af de sårbare ting, du har delt om dig selv i fortrolighed. Derudover tænker jeg, at du har oplevet noget som mange unge desværre oplever. Du har i tillid sendt et billede af dig selv til din kæreste, og han har efterfølgende misbrugt din tillid og vist det til andre. Uanset hvordan jeres forhold er endt, må jeg sige, at jeg synes at det er rigtig ufint af ham. Jeg er tvivl om, om han også har sendt det videre til andre. Du skal vide, at det han har gjort er ulovligt - han må ikke dele eller vise nøgenbillder af dig, uden at have din tilladelse.
Det virker til, at din mor kan mærke på dig, at du er ked af det. Jeg forstår godt, hvis det er vanskeligt at tale med hende om det her, men på den anden side tænker jeg heller ikke at det er noget du skal gå med alene. Hvis det er for svært at sige højt, kan du overveje at lade hende læse dit brev og mit svar. Det kan også være, at du er tryggere ved at tale med en anden voksen om det fx en lærer eller en anden du stoler på. Det, du har været udsat for, er ikke kun sårende, men også krænkende og har betydet at du føler dig udenfor og isoleret. Jeg betragter det som grov mobning og mobning skal ikke accepteres. Det kan dog være utrolig svært at få has på selv, og derfor skal du have hjælp fra voksne. Selvom det kan føles pinligt, så er der brug for, at de voksne hjælper til at få løst det på bedste vis - også de billeder der er delt.
Jeg vil anbefale dig at læse mere om det med, at andre deler billeder her:
Jeg ved godt, at du ikke har delt dit billedet over nettet, men der er også gode råd til, hvad man kan gøre hvis ens billede er kommet ud til mange mennesker. Derudover kan du læse dig til, hvordan du bedst kommer igennem denne svære situation. Folderen er lavet fordi der desværre er rigtig mange unge, der kommer til at sende noget de senere fortryder. Du er altså ikke alene – selvom jeg godt ved, at det kan føles sådan til tider.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
BørneTelefonen