Brev
Angst for angst
Hej
Jeg skriver her for at få hjælp.
Jeg går på gymnasie i 2g, og jeg har det ikke godt.
Jeg er pligtopfyldende og laver alle mine lektier, jeg glemmer tit at prioritere mig selv først en gang i mellem.
Når jeg ikke lytter til mig selv og min krop, så får jeg det rigtig dårligt.
Jeg har været ude for nogle situationer hvor jeg har hyperventileret meget, at jeg følte at jeg skulle besvime. Min krop begynder at ryste rigtig meget og ændret vejrtrækning, altså at jeg hiver efter vejret.
Det er rigtig ubehageligt.
Alt det her skete 3 gange i sidste uge med nogle dages mellemrum. Og det er opstået ved en bestemt ting. En aflevering.
Min krop stresser åbenbart meget mere over afleveringen end jeg selv gør, og jeg tror at det er derfor at min krop reagere sådan.
Når jeg får det så dårligt, så bliver jeg utrolig ked af det, fordi det er ubehageligt.
Jeg føler lidt at det er kommet i anfald, altså de forskellige symptomer. Jeg er bange for at det vil ske igen. Jeg skal lave videre på afleveringen i morgen, og jeg er virkelig bange for at det vi ske igen. J
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18
Tak for dit brev. Det lyder som om, at din krop reagerer på en måde, der kræver din opmærksomhed. Det giver du den ved at række ud og spørge efter råd, hvilket er rigtig positivt. Jeg vil med mit svar forsøge at give dig nogle idéer til, hvordan du kan få noget hjælp der hvor du er.
Gymnasietiden kan være rigtig prøvende, for rigtig mange unge. Udover mængden af opgaver, der skal afleveres, kan der nogle gange udvikles en kultur på skolen, der fordrer at man altid skal præstere bedst muligt og med mest overskud - både socialt og fagligt. Det kender du måske til?
Jeg tænker på, om du har talt med nogen om de oplevelser, du beskriver? Det lyder meget ubehageligt, særligt vejrtrækningen. Jeg synes du skal starte med at tale med en, du er tryg ved. Fx en forælder, eller en god ven (evt. fra din klasse) eller en lærer. Du gør det rigtige ved at sige højt, at du har haft nogle meget svære situationer, og det vil jeg råde dig til at blive ved med.
Da der opstår den slags ubehag, du beskriver, kan du også overveje at gå til din læge. Også selvom det skulle vise sig, at ubehaget opstår som reaktion på stress over skolearbejdet, er det lægens job at hjælpe dig. Den hjælp kan tage forskellige former. Fx kan I sammen tale om hvordan du håndterer sådan en situation, hvis den opstår igen. Det er også en mulighed, at du kan blive henvist til en psykolog, der forhåbentlig kan hjælpe med at tale tingene igennem. Måske kan I sammen udvikle nogle strategier til at undgå den slags stress-situationer.
På gymnasier findes der også altid en studievejleder, som eleverne kan tale med. Vejlederen kan både give konkrete råd vedr. dit studie, men også omkring fx stress, eksamensangst og nedtrykthed. Du kan altid aftale en samtale med din studievejleder, gennem kontoret eller maile direkte til studievejlederen, og fortælle hvordan du har det.
Dit brev viser mig en pige, der er enormt ansvarsfuld. Både omkring dit studie, men også omkring din egen sundhed. Du har selv lagt mærke til, at problemerne opstår, når der er afleveringer, og det tror jeg kan være en vigtig indsigt. Jeg håber mit svar kunne give dig mod på at tale med nogle mennesker omkring dig, som kan hjælpe.
Vi har også nogle råd til, hvad man kan gøre, hvis man er utryg/bange - men det er vigtigt, at du får talt med nogen og får hjælp: https://bornetelefonen.dk/tema/bange-utryg-angst
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen.