Brev

Angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Hvor er det godt du skriver herind, jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig med hvad du skal gøre for at få det bedre.

Du skriver at du er bange for at skuffe andre, har svært ved at være sammen med mennesker, er bange og at du føler at dine tanker kan læses.

Jeg vil starte med at sige, at folk ikke kan se dine tanker, da dine tanker er forbeholdt dig. Dog er det sådan, at man ofte godt kan gætte sig lidt til, hvad folk tænker på udfra deres ansigtsudtryk og kropssprog, da dette ofte afspejler, hvad vi tænker og føler. Hvis fx man bliver snubler, så får man måske en rynke i panden, kniber munden lidt sammen og spærrer øjnene op. Og ud fra der der er sket, vil andre godt kunne aflæse situationen og gætte på, at kropssproget betød, at man synes at det var ubehageligt at snuble, og at man måske tænker at man blev forskrækket, eller at det er lidt pinligt, sådan at falde. Så det er altså ikke direkte tankelæsning, men mere bare en tolkning af situationen, hvor man gætter på, hvad den anden tænker og føler i en bestemt situation. 

Jeg synes helt bestemt, at du skal tale med en sød voksen om, hvordan du har det, og fortælle at du har brug for hjælp til at få de tanker til at fylde mindre.

Det kan måske være en af dine forældre, en lærer, sundhedsplejersken på skolen eller måske med skolepsykologen.

Hvis du har brug for at øve dig lidt i, hvordan du får det sagt, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen. 

Jeg synes også, du skal tale med en lærer eller dine forældre om følelsen af, at de andre hvisker, griner og prøver at undgå dig, for det lyder bestemt ikke rart at have det sådan.

Afslutningsvis vil jeg rose dig rigtigt meget for, at blive ved med at skrive til Børnetelefonen med dit problem og insistere på svar. Dette giver mig tanken, at du er klar til at kæmpe for at få det bedre - også selv om det kræver, at du fortæller til en voksen, hvordan du går og har det.

Knus fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat