Brev
Angst
Hej BørneTelefonen
I sidste uge var jeg på vej på arbejde og jeg mærket pludselig en kæmpe uro i min krop, jeg fik hjertebanken og blev bange for, at besvime (da det føles som om jeg var ved, at besvime)
Efter den dag har jeg hver dag på et tidspunkt, mærket uroen i kroppen og følelsen af, at tro jeg skal besvime. Jeg er bange for, at jeg har fået angst og jeg vil gerne vide hvad man kan gøre for, at få det væk
Venlig hilsen
X
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det virker da også som en ubehagelig oplevelse. Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil have hjælp til at få denne uro til at forsvinde.
Jeg kan forestille mig, at det også må føles utrygt at opleve denne uro i kroppen. Og det er faktisk ret almindeligt at frygten for at besvime kan give følelsen af at skulle besvime. På den måde kan det minde meget om en slags angst for angsten. Og derfor giver det fin mening for mig, at du har følt den uro, du beskriver, hver dag efter sidste uge.
Hvis det er en type af angst, du oplever, er det bedste du kan gøre for dig selv at trække vejret helt ned i maven, og gentage dette indtil, du føler ro. Det er nemlig umuligt at få et angstanfald, hvis vejrtrækningen er rolig. Og så husk dig selv på, at følelsen vil forsvinde igen. Og at du vil komme igennem det.
Men da vi jo ikke kan vide, om det er angstanfald, du oplever, vil jeg meget gerne råde dig til at kontakte din læge. Din læge vil kunne hjælpe dig med at tjekke både din krop og dit hoved, og vil på den måde bedst muligt kunne finde frem til, hvad det er der er skyld i uroen. Og på den måde, vil du kunne få den bedste hjælp.
Angsten i sig selv er ikke farlig, men den kan føles meget ubehagelig og kan gøre, at vi begrænser os selv. Derfor er det en rigtig fin idé at få hjælp til at håndtere denne, så du ikke behøver at stå alene med det også, hvis det er angst.
Jeg forestiller mig, at det måske kunne føles rart, hvis du for eksempel snakkede med en af dine forældre eller en anden voksen, du har tillid til. Tænker du måske, at det kunne være en mulighed at dele dine oplevelser og det, du er bange for? Når vi deler de ting, der fylder meget i vores tanker med andre, kan de blive lettere at løfte, da det bliver delt.
Derudover vil en voksen kunne hjælpe dig med at kontakte din læge.
Du har virkelig vist en styrke ved at skrive herind. Du beskriver den uro, du føler rigtig godt og du er tydelig omkring, hvordan du gerne vil have hjælp. Derfor tænker jeg også, at du er en sej person, der gerne vil passe på sig selv og som gerne vil have det godt.
Jeg håber, at du kan finde den styrke frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til at dele dine tanker og følelser med en anden, og muligvis kontakte din læge.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen ved også at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen