anderledes ensomhed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du er ked af, at dine venner afslutter skolen og begynder på et nyt kapitel. Det er slet ikke sjovt at føle, at man sidder alene tilbage.

Når man begynder på efterskole eller gymnasiet, så sker der naturligvis en masse nyt, og man danner måske nye venskaber. Men rigtigt mange holder også stadig fast i de venskaber, som de har i forvejen. Måske kan man ikke se hinanden lige så tit, hvis ens venner fx går på efterskole. Men der er stadig mulighed for at holde kontakten. Måske over telefonen og måske kan I også ses i weekenderne.

Jeg kan godt forstå, at det ikke er det samme som at se hinanden dagligt i skolen. Men måske behøver du ikke tænke, at du skal ‘give helt slip’ på venskaberne. Det bliver bare en anden måde, I kommer til at være sammen på. Hvad tænker du mon om det?

En god idé kan være at snakke med dine venner om det. Måske kan du sige noget i stil med: “Det er mega spændende for dig, at du skal i gymnasiet/på efterskole. Der kommer sikkert til at ske en masse spændende for dig der. Jeg håber meget, at vi kan holde kontakten og blive ved med at ses.” På den måde kan du få fortalt dine venner, hvad de betyder for dig, og I kan eventuelt få talt om hvordan/hvornår I så kan ses.

Samtidigt kan det være en idé at tænke over, hvordan hverdagen i skolen så skal se ud fremadrettet. Måske er du ikke sådan vildt gode venner med dem på din årgang. Men kan det være en mulighed at blive lidt mere tæt med nogle af dem? Det behøver måske ikke blive det helt store venskab, hvis I ikke har så meget tilfælles. Men det kan være rart at have nogen fra klassen/skolen, at være sammen med i frikvarterene. Og måske viser det sig, at du har mere tilfælles med nogle af de andre end du tænkte?

Nu ved jeg ikke, hvordan det ser ud i den by, som du bor i. Men mange kommuner har forskellige arrangementer for de ældste årgange på forskellige skoler. Måske er der ungdomsklubber eller ungdomsfester, hvor der også kommer unge fra andre skoler? Det kan måske være en god måde at møde nye mennesker på og skabe nye venskaber på.

Måske har du lyst til at melde dig ind i en ungdomsklub, eventuelt sammen med en af dine venner som bliver boende i byen? Eller at tage sammen til en af klubbernes ungdomsfester, sportsarrangementer eller noget helt andet?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til både at fastholde dine nuværende venskaber og eventuelt skabe nogle nye, hvis du har lyst til det. Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere om det med en rådgiver.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.