Brev
Kan mine forældre det?
Information:
Jeg er 15 år, går i folkeskolen 9. Klasse
Har et fritidsjob og træner fodbold 2-3 gange om ugen.
Pga både arbejde, og skole og fodbold, så har jeg slacket lidt med mine pligter herhjemme. Mine forældre blev meget sure over, at vores dækservietter ikke var vasket op, men tørret af med en våd klud, og derfor ikke rene.
De kom så med den sædvanlige snak, om at jeg var stor nok, til at gøre tingene ordentligt, og at jeg skal tage mig sammen, for ellers så kan jeg ikke arbejde eller gå til fodbold.
Kan mine forældre bestemme det? Hvis det lyster for dem, så kan de få mig til at sige mit job op, og stoppe til fodbold?
Vh mig
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng
Hvor er det godt, du skriver, når der er noget du undrer dig over.
Det er også godt, du spørger ind til dine rettigheder, som du i øvrigt kan læse mere om her
Jeg vil starte med at sige, at jeg virkeligt godt kan forstå, at du er bekymret for, hvad dine forældre må gøre. Jeg skal prøve at hjælp dig, så godt jeg kan.
Jeg kan fortælle dig, at dine forældre skal tænke på dit bedste.  Det betyder, at det er deres ansvar at vurdere, hvad der er bedst for dig. Det betyder altså, at det kommer til at handle om, hvad dine forældre vurderer – men deres intentioner og handlinger skal sikre, at der bliver passet godt på dig.
At lære at passe sine pligter kan være godt. Men det er også godt at blive forstået i, at det sommetider kan være svært at få tid til det hele.
Derfor synes jeg, det lyder lidt hårdt, hvis du skal fjernes fra både job og fodbold, selv om det er vigtigt at kunne håndtere sine pligter derhjemme
Det vigtigt for mig, at du ved, at de ikke må tvinge dig til at sige op med fx trusler: Det har de aldrig ret til.
De har dog stadig forældremyndigheden over dig og kan skønne, hvad der er bedst for dig. De har ret til at bestemme nogle ting på dine vegne, når du kun er 15 år. Men der er også mange ting,  du kan bestemme selv, når du er 15 år. Men det har du nok allerede set i linket.
Nu ved jeg jo ikke helt, hvordan dine forældre sagde det. Forældre siger nogle gange ting, de ikke mener, hvis de bliver frustrerede. Det har tydeligvis gjort et indtryk på dig, og de bør vide, deres ord har en indflydelse på dig. Så kan det være, de en anden gang tænker lidt mere over, hvordan de formulerer sig.
Måske kan du snakke med dem, så I kan finde en form for aftale – så du både kan nå din pligter derhjemme og på arbejde, skole og fodbold.
Hvis du bliver ved med at gå og være bekymret om dine forældre kan gøre alvor af deres ord, så synes jeg, du skal snakke med en anden voksen om det fx din lærer. Han/Hun kan hjælpe dig, også selv om det her foregår derhjemme.
Håber mit brev kan hjælpe dig – og husk på, at du endeligt skal blive ved med at spørge ind til dine rettigheder.
Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111, hvor der altid sidder nogen klar til at snakke. Du kan være anonym, ligesom du er her over for mig.
Hilsen
BørneTelefonen