Underslæb

Hej, jeg er blevet opdaget i at lave underslæb og sælge alkohol til personer under 18 år, i det indkøbscenter jeg arbejdede i og jeg er bange for at få en plet på straffeattesten.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak fordi du skriver til os. Det er sejt, at du rækker ud, når der er noget der er svært.

Du skriver, at du arbejder i et indkøbscenter, hvor du er blevet opdaget i at lave underslæb og sælge alkohol til personer under 18. Det får mig til at tænke på flere ting. Hvem har opdaget det? Er det lederen i indkøbscenteret, dine forældre, politiet eller måske en jobpatrulje? Er det blevet anmeldt?

Jeg ved godt, at du ikke kan svare mig her på brevkassen. Måske kunne du ringe herind på BørneTelefonen på tlf. 116 111? Det er nemmere at hjælpe dig, når vi har lidt flere oplysninger om din situation. Flere oplysninger kan nemlig have betydning: Er du fx før blevet taget i noget lignende?

På BørneTelefonen vil vi jo gerne hjælpe dig bedst muligt.

Lige nu vil jeg prøve at hjælpe dig ud fra de få oplysninger, jeg har.

Hvem end der har opdaget det, tænker jeg, at det er en rigtig træls situation du er kommet i. Din bekymring for om du får en plet på din straffeattest, fortæller mig, at du nok er flov over det, der er sket, og inderst inde er en samvittighedsfuld ung mand.

Jeg vil gerne fortælle dig, hvad jeg tænker. Er det mon ok?

Du skriver ikke noget om, hvad der er sket, efter du er blevet opdaget. Men jeg tænker, at du skal overveje at fortælle det til dine forældre. De får det højst sandsynligt at vide alligevel. Er det måske ikke bedre, at du selv fortæller og er ærlig, end at de hører det fra andre? Jeg tænker, at det godt kan ske, at dine forældre umiddelbart bliver ærgerlige, men at de også gerne vil hjælpe dig.

Hvis det er svært at få fortalt, kan du overveje at lade dem læse mit svar til dig.

​Unge under 18 år får ikke en plet på deres straffeattest første gang de bliver dømt for et strafbart forhold, forudsat der er tale om en mindre forseelse. Ved mindre forseelser forstås domme, hvor den unge idømmes en betinget dom eller en bøde.

Jeg er ikke jurist. Jeg ved det derfor ikke 100% men jeg tænker, at dét du har gjort, er en mindre forseelse. Men igen vil jeg råde dig til at fortælle ærligt til dine forældre, selvom det er svært.

Nu kender jeg jo ikke dine forældre. Nogle unge har ikke gode erfaringer med at kunne tale med deres forældre – nogle oplever, at deres forældre er ligeglade eller bliver meget, meget vrede. Så kan det være svært at tale sammen på en god måde. Hvis du har det sådan, så kan det være endnu en god grund til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du kan også chatte med os.

Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at få lidt mere information og støtte fra os – selvom vi jo ikke er jurister. Måske kan vi endda guide dig hen et sted, hvor du kan få endnu mere hjælp, end vi kan give dig her.

Jeg tror på, at du er en god ung mand med samvittighed. Du ved godt, hvad der er rigtig og forkert. Du er langt fra den eneste, der har gjort noget, der ikke var så smart, det er der mange unge, der har prøvet. Det er barsk at være i lige nu, men du kan komme godt over på den anden side. Til det, har du brug for, at få hjælp af dine forældre – og/eller måske os?

Når du er kommet godt igennem det, vil denne oplevelse give dig endnu mere erfaring og styrke dine værdier i, at kunne mærke og handle ud fra din samvittighed og fornemmelse af, hvad der er rigtigt at gøre, i forskellige situationer.

Jeg håber alt det bedste for dig!

Hvis du har brug for at tale med nogen, før du taler med dine forældre, kan du ALTID ringe anonymt til os på BørneTelefonen på 116 111

Kram til dig fra