Brev
Skuespiller
Hej..
Jeg er en pige på 12.
Der rigtig gerne vil være skuespiler men ved ikke rigtigt om det er realistisk, fordi vil gerne være en af dem som man set i fjernsynet fra USA og tjener mange penge.
Så ved ikke om jeg skal droppe det. Men elsker bare at lave skuespil
Så vil bare grene vide hvad jeg skal gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg bliver så glad, når jeg skriver med børn og unge, der har drømme for deres liv og fremtid.
Du skriver, at du godt kunne tænke dig at være med i amerikanske film og tjene mange penge. Det ville også være helt fantastisk at kunne få lov at se sig selv på alle filmplakterne rundt i verden.
Man kan nemt glemme, at det at være skuespiller er et arbejde, som kræver vedholdenhed, tålmodighed, mod og masser talent. Jeg synes, at du lyder fornuftig, da du godt ved, at det muligvis ikke er den mest sikre karrierevej.
I Danmark er der rigtig mange skuespillere, men det er langt fra dem alle, der tjener mange penge.
Mit bedste råd er, at man ikke skal vælge job ud fra pengene, men skal gøre det, man brænder for.
Hvis der er en lille skuespiller gemt i dig, synes jeg, at du skal undersøge, om der er dramaundervisning på din skole.
Det kan også være, at ungdomsskolen har et teaterhold, eller at der i byen er en teaterskole, man kan gå i sin fritid. Endelig kan det også være, at efterskole kunne være noget for dig om nogle år.
Der er flere efterskoler, der har drama som valgfag. Det kan være en god start på en karriere som skuespiller.
En måde at afprøve det med skuespillet kunne også være at ansøge om at blive statist i en film eller reklamefilm.
Dine forældre kan måske hjælpe dig med at undersøge, hvordan du kommer til casting eller bliver skrevet op hos et bureau, der står for at finde børn til forskellige roller.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen