Brev
Skuespil
Hej jeg har skrevet til jer fordi at jeg gerne ville være skuespiller når jeg bliver stor men min mor forstår det ikke helt og jeg er bange for at snakke med hende om det og jeg føler nærmest ikke at jeg kan tale med hende mere hun forstår mig bare aldrig. Hvad synes i jeg skal gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Hvor er det dejligt for dig, at du ved at du gerne vil være skuespiller. Det er rigtigt sejt, at du kan mærke hvad du har lyst til. Samtidigt må det være rigtigt svært at gå med følelsen indeni, at din mor ikke forstår dig. At du ikke kan dele noget, der betyder meget for dig. Jeg kan forestille mig, at det måske kan føles lidt ensomt.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at tale med din mor om noget, der betyder meget for dig. Især hvis du er bange for at hun ikke forstår dig. Samtidigt lyder det som om, at der var engang, hvor det var nemmere at tale med hende. Er det rigtigt?
En mulighed kan være, at du kan skrive et brev til hende. I brevet kan du fortælle om dine følelser og dine drømme. Hvorfor de er vigtige for dig. Måske du også kan skrive til hende, at du ikke føler at hun forstår dig og at du savner hende. At det er vigtigt for dig at hun støtter dig og er der for dig.
Du kan eventuelt også aftale et møde med din mor, så i får  talt sammen, på et tidspunkt der passer jer begge. Du kan for eksempel spørge sådan her. “Mor jeg vil gerne snakke med dig om noget der går mig lidt på. Men det er vigtigt at du har tid og der er ro til det. Hvornår tror du det kan være?”
Jeg kommer også til at tænke på, om der er andre du måske kan tale med. Grunden til at jeg skriver det, er at det er så vigtigt, at vi ikke går med de her følelser helt alene. Og for mange er det bare en stor lettelse og hjælp, at dele sine tanker med nogen man er tryg ved. Det kan være din far, en bedstemor eller en god veninde.
Du har skrevet herind, og det er den styrke og det mod du kan bruge, til at få talt med din mor. Det er ihvertfald rigtigt vigtigt, at får delt dine tanker med nogen. Og måske du har brug for at tale, med en af vores rådgivere på BørneTelefonen på 11611 eller skrive herind igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen