Brev
Min søster er på børnehjem
Hej børnetelefonen.
min lillesøster er kommet på børnehjem for 4 måneder siden. Og jeg savner hende bare så meget men mig og min familie må kun besøge hende hver anden uge.
Og den uge hvor vi ikke besøger hende er hun ude hos mormor og morfar og derude må jeg besøge hende 1 gang i måneden.
Og jeg skal snart snakke med en fra kommunen og derud fra vil de se om jeg også skal fjernes og jeg er så bange for at blive fjernet. For mig og min lillesøster ved begge to godt at vores forældre ik gør os ondt. For så havde de jo nok ik ladet mig bo hjemme.
Men jeg er bare så bange for at tale med folk om det ude på min skole fordi jeg er bange for at de laver en indberetning på mig.
Kh. Den meget bange og ked af det pige ):
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du savner din lillesøster!
Jeg kan se på dit brev, at du også føler dig usikker på, hvad det vil betyde at få hjælp af kommunen og måske skulle bo et andet sted.
Det må være svært at gå med de tanker selv. Det er godt, at du deler dem med BørneTelefonen!
Du skriver, at du snart skal tale med kommunen. Hos BørneTelefonen har vi nogle voksne, der kan tage med til samtaler hos kommunen.
Du kan følges med en voksen herfra, der er på din side og hjælper dig med at forstå hvad dem i kommunen fortæller. Den voksne hedder en bisidder.
Bisidderen hjælper med at forklare kommunen, hvad du ønsker. For eksempel at du ikke ønsker at blive fjernet hjemmefra, og at du savner din søster.
Du kan læse mere om bisidning her. Du kan også ringe direkte til bisidningen i morgen, og fortælle om din situation. Deres telefonnummer er 35 55 55 59 De har åbent fra kl. 9-16.
Hvis ikke du ønsker en bisidder, er det velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så kan vi helt anonymt snakke lidt mere om dine tanker og bekymringer. Og du kan fortælle os, hvad du har brug for råd til.
Igen vil jeg sige mange tak for dit brev. Du er en modig pige, at du skrev ind til BørneTelefonen!
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen