min familie kan ikke holde mig ud

hej børne telefonen

jeg er en pige på 13 år.

jeg tror ikke min familie kan lide mig pga at jeg har tit fået af vide a min mor ikke kan holde mig ud samt min søster og bedsteforældre heller ikke kan og er i plage

og jeg bilver meget ked af det når de siger de ikke kan holde mig ud

hvad gør jeg ved det

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Godt du skriver ind til os med dine tanker omkring at du tror din familie ikke kan lide dig. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du hører din familie sige, at de ikke kan holde dig ud. Det lyder da bestemt ikke rart at være i.

Det må ikke være sjovt, når din mor siger at hun ikke kan holde dig ud, og din søster og bedste forældre også siger du er en plage. Ved dine bedsteforældre hvordan du har det med det? Har du mon fortalt dem at det gør dig ked af det? Har I talt om, hvad I kan gøre for at I har det bedre sammen og kan være glade alle sammen?

Når jeg læser dit brev forstår jeg at du bor hos en plejefamilie. Mon det er rigtig forstået? Hvis du gør det, kommer jeg til at tænke på, om du har snakket med din plejemor eller far, om hvordan du har det?

Det du oplever er nemlig slet ikke okay. Alle børn har brug for at blive behandlet godt og respekteret af deres familie. Især af sine forældre. Det er ret vigtigt, at når man har det lidt svært med nogle ting, at man får talt om det. Det er ikke rart, at gå rundt med alle de tanker og så kan det være svært at finde en løsning selv. Kender du det?

Jeg tænker også på, om du mon har snakket med nogen andre om hvordan du har det? Har du en sød lærer eller moster du kan lide at snakke med, og som du tror vil være god at fortælle det til?

Hvis du synes, det er rigtig svært at få snakket med nogen af dem, du har omkring dig, vil jeg gerne fortælle dig om muligheden for at få hjælp fra kommunen. Måske har du allerede en person på kommunen du snakker med, om hvordan du har det. Hvis ikke vil jeg gerne lige fortælle dig lidt om det.

Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt.

Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.

Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.

jeg vil også fortælle dig om muligheden for at få en bisidder fra BørneTelefonen. Det er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.

Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.

En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre, og at du vil fortsætte med at være modig og fortælle både dine forældre og bedsteforældre hvordan du har det.

Jeg sender en masse varme tanker din vej og ønsker dig det godt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.