Brev
Vil ik bo her mere
Hej jeg hedder M…. og jeg har ADHD og vil ik bo hos min pleje familie mere hvad skal jeg gøre jeg er ked af det hele tiden
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M,
Mange tak for dit brev. Hvor er det stærkt at du har overskud til at skrive herind. Det lyder ikke til at være rart for dig at bo hos din plejefamilie i øjeblikket og det er bestemt ikke meningen, at du skal være ked af det hele tiden.
Nu ved jeg ikke hvad det er der gør, at du ikke vil bo hos din plejefamilie mere. Og heller ikke om du ser din biologiske familie. Men jeg tænker, at du nok har oplevet rigeligt med svære ting i dit liv; både at have ADHD og samtidig ikke bo hos sin rigtige familie.
Når du oven i det hele har det sådan, at du ikke vil bo hos din plejefamilie mere, så kan jeg virkelig godt forstå, at du er ked af det. Det er ikke nemt at være dig lige nu. Derfor er det også godt, at du rækker ud efter hjælp.
Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig og fortælle hvilke muligheder jeg ser, du kan have. Når du ikke trives i din plejefamilie, har du nemlig ret til at få rådgivning. Det står der i det, der kaldes Serviceloven.
Alle børn, der bor hos en plejefamilie, har en kontaktperson tilknyttet, som skal sikre, at de har det godt. Jeg ved ikke om du har talt med din kontaktperson om din situation? Men der er i hvert fald en mulighed for, at du kan få hjælp der.
Du kan også få hjælp af din sagsbehandler i kommunen, som på et tidspunkt har været med til at bestemme, at du skulle i familiepleje. Sagsbehandleren skal faktisk vide, hvordan du har det, og skal hjælpe dig, hvis du ikke har det godt.
Din plejefamilies opgave er nemlig at passe godt på dig og sørge for, at skabe et hjem for dig som er trygt og godt. De skal også kunne rumme at du har ADHD. Og som jeg læser dit brev, så er du ikke tilfreds med sådan som det er lige nu.
Måske ved du det ikke, men selvom du bor hos en plejefamilie, så har du rettigheder som alle andre børn og unge. Du har bla. ret til omsorg og tryghed og til at blive hørt og inddraget. Det betyder, at kommunen skal spørge dig hvad du synes og hvordan du har det.
Måske synes du, at det er lidt svært at skulle ringe din kontaktperson eller din sagsbehandler. Det kan du få hjælp til fra BørneTelefonen.
Du har nemlig også ret til at have en person med som støtte, hvis du skal have hjælp af kommunen. Det kaldes også for en bisidder. Det er en voksen, som er en slags tryghedsperson, der kun er på din side og som kan hjælpe dig med, at få sagt hvad du har brug for.
Og det er sådan, at du har mulighed for at få en bisidder med fra BørneTelefonen, hvis du skal til møde i kommunen. Dine plejeforældre behøver ikke være med til mødet. Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for dig, at have sådan en voksen med, til at støtte dig og sikre dine rettigheder, således at du kan få det bedre.
Du kan læse mere om vores bisiddere her Bisidder fra BørneTelefonen
Du kan også ringe på 35555559 – tast 2 – og bede om at komme til at tale med en bisidder. Mon det kunne være et godt sted for dig at starte?
Du kan se en lille video her om en pige, der har fået hjælp af en bisidder:Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår
Du har allerede vist en stor viljestyrke ved at skrive herind og bede om hjælp. Det vidner om mod og overskud i en tid, hvor du endda er ked af det. Men det viser også, at du tror på, at det kan blive bedre. Jeg håber at du vil finde lidt mere overskud frem og ringe til en bisidder på BørneTelefonen, så I sammen kan finde ud af, hvordan du bedst kommer videre.
De allerbedste ønsker og håb for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen