Hvad må Jeg?

Hej Børns vilkår jeg har et spørgsmål som lyder: Jeg bor hos min mormor og morfar fordi at jeg ikke må bo hjemme ( lang historie )

Men jeg kunne godt tænke mig at få garvet hår og øjenbryn Men hvem bestemt så over mig? Og min far bor i USA så han er ikke inde i billedet og mine bedste forældre er blevet pleje- forældre

kærlig hilsen pogen som undrer sig.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det var en god ide at skrive til os - jeg kan godt forstå, det kan være forvirrende, hvem der bestemmer hvad, når man ikke bor hjemme.

Det er sådan, at når din mormor og morfar er blevet plejeforældre for dig, så har de overtaget ansvaret for din opdragelse. Dvs det faktisk er dem, der bestemmer, om du må farve dit hår og øjenbryn.

Jeg gætter lidt på, at når du skriver til os om det, er det måske fordi de ikke vil give dig lov? Hvis det er derfor, så tror jeg måske, det kunne være en god ide, hvis du kunne snakke med dem om det og måske få dem til at forklare dig, hvorfor de ikke vil lade dig gøre det. I virkeligheden er det nok noget, som rigtig mange børn på et tidspunkt diskuterer med deres forældre - om det så er deres biologiske forældre eller deres plejeforældre... Tror du ikke?

Men det vil måske være nemmere at få råd om, hvordan du kan snakke med dem, hvis du ringer her til BørneTelefonen og snakker med en rådgiver om det. Nummeret er 116 111, og det er helt gratis at ringe.

Mange hilsener fra BørneBrevkassen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.