hej jeg bor på børnehjemmet…

OBS! Brevet er blevet anonymiseret af BørneBrevkassen for at beskytte den, der har skrevet det. hej jeg bor på børnehjemmet ****** og der får jeg ike de ratiheder jeg har jeg bor i en gemmen smadret skurvogn og får ike aftensmad vil i ike nok hjælpe mig

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Du beder om vores hjælp, og vi vil rigtig gerne hjælpe dig.

Du skriver, at du bor i en skurvogn og ikke får aftensmad. Det lyder bestemt ikke i orden. I dit brev nævner du dit anbringelsessteds navn. Vi har valgt at tage navnet på stedet, samt din alder og dit køn ud af dit brev, så du fortsat er anonym og ikke ville kunne genkendes.

Men når vi her i Børns Vilkår ved, hvilket sted du er anbragt på - og vi får oplysninger om, at du bor i en skurvogn og ikke får mad, så er det meget alvorlige oplysninger, som vi skal videregive til kommunen. Det står i loven. Kommunen har ansvaret for, at børn og unge er anbragt på anbringelsessteder, som er i orden. Der er selvfølgelig ingen, som skal bo i en gennemsmadret skurvogn og ikke få aftensmad. Det skal kommunen undersøge nærmere.

Derfor har vi kontaktet kommunen, og hvis du er interesseret i at se, hvad vi har skrevet til dem, er du meget velkommen til at kontakte os og få brevet at se.

Vi vil også rigtig gerne tilbyde dig en bisidder, som kan støtte dig i dine rettigheder. Det er en person her fra Børns Vilkår, som blandt andet ved meget om anbragte børn og unges rettigheder. Det betyder, at du skal kontakte os igen og opgive din anonymitet, hvis du ønsker det. Det bedste er, at du ringer direkte til vores hovednummer og spørger efter en bisidder. Det nummer er 35 55 55 59.

Skulle der nu ikke ske nogen forbedringer for dig, efter Børns Vilkår har kontaktet kommunen, så er du meget velkommen til at vende tilbage til os igen, da både du og vi har mulighed for at gå videre med din situation til Børnekontoret under ombudsmanden. Du kan se mere om det her: http://boernekontoret.ombudsmanden.dk/

Jeg håber rigtig meget, at tingene snart bliver bedre for dig, og at du får den hjælp, du har ret til. Det var modigt af dig at skrive her til BørneBrevkassen, og vi vil som sagt meget gerne hjælpe dig.

De bedste ønsker fra BørneBrevkassen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.