Hvad er mine rettigheder?

Hej!
Hvad er mine rettigheder som 15/16 årig? det er et spørgsmål jeg ikke har fået svar på, af min sagsbehandler. så nu stiller jeg jer dette spørgsmål i håb om at få det besvaret. så hvad er mine rettigheder som 15/16 årige dreng, som plejebarn? samt hvilke rettigheder har jeg i henhold til at frasige mig samvær med mine forældre?

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Der findes en pjece, der hedder ”Det har du ret til”, som Servicestyrelsen har lavet. Den er lavet til børn og unge mellem 13 og 17 år, som er anbragt, skal anbringes eller har været anbragt. Den giver et godt billede af, hvilke rettigheder man har som anbragt. Du kan bede din sagsbehandler om den, eller du kan også søge efter den på nettet, hvor den ligger som en pdf fil.

Du kan desværre ikke helt selv bestemme, om du vil have samvær med dine forældre, men du kan altid tale med din sagsbehandler eller en anden voksen, hvis du har det svært med det. Du har også ret til at søge om at få stoppet eller evt. formindsket det.

Hvis du gør det er det en god ide, du skriver hvorfor du gerne vil undgå samværet med dine forældre. Din sagsbehandler skal derefter lave en afgørelse til dig, hvis ikke du er enig i den beslutning der er taget (hvis f.eks. du stadig skal have samvær med dine forældre) kan du, fordi du er over 15 år, klage over afgørelsen.

Det er vigtigt, at du klager inden fire uger efter du har modtaget afgørelsen og det er vigtigt, at du forklarer hvorfor du er uenig med afgørelsen. Kommunen skal derefter behandle din klage, og hvis den ikke giver anledning til at de ændrer afgørelsen, skal de inden fire uger sende den videre til Det Sociale Nævn som så skal vurdere, om kommunen har ret i sin afgørelse.

Du skriver ikke hvilke andre rettigheder som plejebarn du tænker på, men når man er fyldt 15 år, skal man være med i beslutningerne. Det betyder ikke, at man selv kan bestemme, men at man skal være blevet spurgt og inddraget i sin egen sag.

Alt det her kan virke ret indviklet, og det kan være svært at stå alene med. Hvis du har brug for det, kan du -fordi du er under 18 år få en bisidder gennem Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med kontakten til din kommunen.

Mange venlige hilsner
BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.