Brev
Børnehjem
Hej
jeg har et problem jeg vil rigtig rigtig gerne bo på s…….. m…. (ved ikke om i kender det børnehjem) men altså jeg har det sådan nogenlunde det hjemme, altså jeg sidder altid bare alene inde på mit værelse og tænker at det ville være fantastisk og bo der og blive holdt øje med hele tiden fordi når jeg er alene, så for jeg altid nogen ikke så gode tanker….
Og jeg render tit bare rundt ude på gaden alene, jeg er lidt kriminel altså jeg stjæler tit fra butikker, Øhh jeg går næsten aldrig i skole fordi jeg er ret dum og hader at være der :-/ jeg er lidt tyk og jeg har læst på s…….. m….s hjemmeside at de dyrker meget motion, og jeg vil virkelig gerne bo der..
Jeg har også mange problemer f.eks. at jeg aldrig kan konsentrere mig i længere tid, cutter, mangler opmærksomhed, vil gerne leve i trygge rammer, kan ikke kigge folk i øjnene, har et kæmpe temperament kommer altid til at slå når jeg bliver sur desværre, tror bare det jeg har brug for er s…….. m…. 🙂
hvad skal jeg gøre??????
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år, tak for dit brev, som du har kaldt "Børnehjem".
Du skriver, at du rigtig gerne vil bo på et børnehjem og blive holdt øje med, du sidder altid alene på dit værelse og mangler opmærksomhed.
Det er en trist situation for dig - men jeg synes, det er meget positivt, at du gerne vil have, at der bliver gjort noget for at ændre på din situation. Jeg er helt enig med dig i, at du har brug for at  der er nogen, der holder øje med dig, og som kan give dig noget tryghed og omsorg i hverdagen.
Jeg tror, du har ret i, at dit største problem er, at du mangler opmærksomhed - det har vi alle sammen brug for. Du nævner selv et børnehjem som en løsning på dine problemer, og det kan måske også være en løsning, men det kommer an på, hvordan din kommune vurderer din situation.
Hvis man ikke trives der hjemme, så er det nemlig den kommune, man bor i, der kan bestemme, om man kan komme på børnehjem eller om de kan tilbyde noget andet i stedet... Så jeg tænker, du skal have fat i kommunen og forklare dem, hvordan du har det. Det kan være rigtig svært at gå alene til møde med kommunen og derfor vil jeg foreslå dig, at du sørger for at tage en voksen med, som du tror vil være en god støtte for dig.
Hvis ikke du kan komme i tanker om nogen, som du kunne have lyst til at bede om hjælp til at gå med, så kan du få en bisidder her fra Børns Vilkår. (Læs mere om, hvad en bisidder er her https://bornetelefonen.dk/bisidder)
Jeg kan ikke lade være med at spekulere over, hvad mon dine forældre synes om det, du har skrevet om? Er de klare over dit ønske om opmærksomhed? Og hvor meget ved de om dit pjækkeri? Kunne de mon gøre noget, for at vise dig større opmærksomhed?
Når du ikke kommer så meget i skolen, skriver du, er det fordi du er ret dum og at du hader skolen. Men hvorfor tror du mon, at du er dum? Når jeg læser dit brev, så tænker jeg tværtimod, at du er en pige med meget god indsigt i din egen situation, men at du nok i et stykke tid har været overbelastet af mange forskellige tanker og følelser og at det har gjort det svært for dig at være i skolen..? (Kan du mon genkende det?)
Jeg tænker også på, om du har en lærer, du kan snakke med om det? Eller om du og dine forældre har overvejet at få en snak med skolepsykologen om det? Der ville der måske også være en mulighed for at få hjælp til dit ønske om mere opmærksomhed.
Mange hilsner BørneTelefonen