Brev
Undenfor på gym
hej
Jeg er en pige på 17 år. Jeg går på gym.
Mit problem er at jeg ikke rigtigt føler mig som en del af klassen. Dem jeg snakker med fra min klasse vil ikke rigtigt drikke, det gør at jeg har svært ved at tage med til hyggedruk med min klasse, fordi ingen af mine venner fra klassen er der.
Jeg synes det er meget svært, fordi hvis jeg ikke tager med kan jeg udelukke mig selv mere fra klasse fælleskabet, men hvis jeg tager med risiker jeg bare at være alene da ingen af mine venner tager med.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17år
Det er lidt af et dilemma, du står i. Måske behøver det ikke at være enten eller. Måske kan det også være både og?
Jeg lagde særligt mærke til det første du skrev, og kan sagtens forstå, det kan være svært at passe ind med nye venner i et nyt miljø.
Lad mig starte med at sige, at det kan lade sig gøre at have det sjovt uden at drikke. Er det muligt at overtale dine venner til at deltage, i de første timer, uden at de drikker? Så kan I alle få en god start på en hyggelig aften? Det er vel også ok at være med til fest uden at drikke alkohol, det håber jeg, er ok i jeres klasse - så alle kan være med.
For at blive en del af fællesskabet kræver det ikke, at man drikker, men mere at man er åben og villig til at lære sine klassekammerater at kende. Det kan være  hygge uden druk...
Jeg tænker, at du også har noget til fælles med de fleste i din klasse. Så det er med at springe ud i det, og få talt lidt med dem til festerne. De fleste er jo list usikre på, hvad man lige skal sige til hinanden. Men, bare det, at man dukker op og siger hej, er jo det første vigtige skridt. Så kan man snakke lidt om fagene, lærerne - hvilke fag man overvejer at tage. Det kan også være interesser eller andet. Men det vil nok være helt ok at begynde med det, som  I ved er et fælles udgangspunkt - gymnasiet
Der er nok ikke nogen gylden løsning eller “quick fix”, når det handler om menneskelige relationer; så bare gi’ den gas, spørg ind til dine kammerater og husk at et smil og et grin i ny og næ - det hjælper til at komme i kontakt og snak med andre.
Jeg håber svaret kan hjælpe dig med at sætte tingene lidt i perspektiv - til et både og, så du har venner der er ikke drikker alkohol og nogen der drikker alkohol.
Ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe herind igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen