Brev
Tør ikke drikke
Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har aldrig drukket alkohol før og jeg skal på gym næste år. Alle mine venner og veninder har prøvet det men jeg har sagt nej tak hver gang de har spurgt om jeg ville have noget.
Jeg har ikke snakket ret meget med mine forældre om alkohol, men de har selv tilbudt mig noget flere gange fordi de gerne vil have jeg skal prøve det i trygge rammer.
Nu har jeg aftalt med nogen venner at vi skal drikke sammen på et tidspunkt i sommerferien, men jeg er simpelthen så nervøs for at gøre det.
Det er meget grænseoverskridende for mig og har egentlig ikke lyst til at være fuld og ikke have 100% kontrol over sig selv. Føler bare at jeg er den eneste der er “bange” for det. Mange andre unge bliver jo sure på deres forældre hvis de ikke må og gør det i smug.
Mit problem er bare at jeg simpelhen ikke tør. Jeg er fucking nervøs over det, men på samme tid er det nogen venner jeg føler mig tryg med, og de har lovet ikke bare at fylde på med alkohol eller hvad man siger, desuden vil jeg også gerne prøve det inden gymnasiet. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal overvinde min frygt? Skal jeg bare kaste mig ud i det med dem? Skal jeg vente? Kan i måske hjælpe?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er så godt, at du skriver herind med dine tanker og deler dine frustrationer!
Det du beskriver er i den grad noget, som jeg kan genkende fra andre børn, som har skrevet eller ringet til BørneTelefonen. Det skriver jeg blot for at sige, at jeg virkelig godt forstår din situation. I vores samfund er der desværre en udpræget tendens til at drikke alkohol og også til at presse og føle sig presset til at drikke.
Først vil jeg rose dig for, at du har stået fast og sagt fra, når du kan mærke, at du ikke er klar og ikke har lyst. Det er et modigt fravalg! Selvom det føles svært og hårdt, så går du måske forrest og viser et eksempel for andre, som måske heller ikke har lyst til at drikke alkohol og måske også kun drikker, fordi de føler sig presset til det. Det kan være, at dit mod vil give andre modet til at sige fra – mega sejt. Det kan du godt være stolt af.
Et vigtigt råd, som jeg kan give dig lige nu, er, at du får  talt med dine venner om, hvordan du har det med jeres aftale. Selvom I har aftalt at drikke i sommerferien, så lyder det til, at du ikke har lyst. Og det er altså helt ok at skifte mening.
Hvis du fortæller dine venner, at du nok selv skal sig til, når du føler dig parat, så skal du ikke hele tiden,og til hver fest, føle dig presset.
Jeg håber, at de er gode venner og lytter til dig og respekterer, at alkohol ikke er noget for dig. For det er sådan, jeg læser, at du har det, når du skriver: Mit problem er bare at jeg simpelhen ikke tør og Det er meget grænseoverskridende for mig og har egentlig ikke lyst til at være fuld.
Fortæl dem hvordan du har det, og at du er glad for at være en del af gruppen (hvis det er sådan, du har det) og fortæl måske noget om, hvorfor du ikke drikker – nogle gange kan ens handlinger være nemmere for andre mennesker at forstå og respektere, hvis man giver dem en grund. Når det er sagt, er det ret så fjollet, at du skulle være nødt til at forklare dig overfor dine venner / veninder i den her sammenhæng – du har jo i den grad ret til at sige “nej” til alkohol, og det er jo et meget fornuftigt valg, men gør det, hvis det føles rigtigt.
Jeg forestiller mig, at det måske ville hjælpe at finde noget, du kan drikke i stedet for – noget som du virkelig godt kan lide at drikke. For selvom det lyder fjollet, kan dem der ikke drikker alkohol slippe for meget pres og mange spørgsmål, hvis man står med noget i hånden, for så bliver man ikke hele tiden budt på noget. Kunne du mon have mod på at prøve det? Det kan være noget sodavand, vand eller juice, eller noget, du godt kan lide at drikke til en hyggelig aften.
Jeg kunne håbe, at der kommer nogle gode snakke mellem jer i gruppen.
Det er så umådelig vigtigt at respektere sine egne grænser. For hvis man ikke selv gør det, vil det også være svært at få andre til det. Stå fast på din følelser, grænser og værdier.
Jeg synes , at du er sej, fordi du ikke bare gør, som alle andre, men tænker over, hvad du har lyst til, og gør det du føler for! Og hvis du skulle træffe en beslutning om at prøve det, har din forældre foreslået dig de mest trygge rammer, du kunne forsøge i.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ellers er du også velkommen til at skrive eller ringe ind til os igen på BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen