Skal jeg prøve at blive fuld?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg ville ønske, du kunne trylle. Trylle så ham, du kan lide, kommer til at kunne lide dig uden, at du laver om på dig selv. Men faktisk så indeholder du en masse tryllestøv, når du tør være dig. Jeg blev ramt af dit tryllestøv, da jeg læste dit brev. Der kunne jeg mærke, hvor skøn og klog en pige, du er.

Jeg tror på, at hvis man skal være kæreste med nogen, så skal man kunne vise, hvem man er. Man er nødt til at være sig selv. Det er derfor også vigtigt at sige nej, når man kan mærke sin grænse. Hvis man laver om på sig selv for en dreng, så ender man med slet ikke at føle sig tryg og glad med ham.

Du kan lide den her dreng og vil gerne gøre noget, så han også kommer til at kunne lide dig. Alligevel mærker du en utryghed. Du har ikke lyst til at drikke dig fuld. Det skal du lytte til.

Du tænker, at han måske også bare vil drikke dig fuld, så han kan have sex med dig. Det lyder ikke rart. Og hvis det er sådan, han er, vil du så egentlig være kæreste med ham? Vil du ikke helst have en kæreste, der er vild med dig i stedet for en, du tænker vil udnytte dig?

Man kan aldrig tvinge en anden til at kunne lide en. Og du kan ikke få drengen til at blive forelsket i dig ved at drikke dig fuld. Men du kan være dig. Tro mod dig selv. Når du tør være dig, virker du stærk og tiltrækkende. Og det tror jeg, han vil bemærke.

Du fortjener nogen, der gerne vil være sammen med dig, fordi du er dig. Nogen, der ligesom jeg, kan mærke og se, hvordan dit tryllestøv kan give magi til deres liv.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug