Brev
Min far fandt en anden
Hej
jeg er en pige på 12
og fandt ud af mine forældre skal skal skilles fordi min far har fundet en anden
og det er rigtig svært for mig fordi jeg ved ikke hvad jeg skal sige til min mor
fordi hun græder hver dag og er virkelig ked af det
og jeg vil ikke være der hjemme fordi det er som at se vires familie brænde
og jeg er efterhånden begyndt at være sammen med to venner og vi ryger og drikker øl
og ved godt jeg skal lade vær men det er bare en følelse af frihed og intet ansvar jeg får af det
hvad skal jeg stille op med mig selv
Kh. Den forfærdelige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Når ens forældre skal skilles, kan man godt føle sig meget alene og ked af det. Du skriver, at det er svært derhjemme, fordi din mor er meget ked af det. Det gør det ekstra hårdt, for det plejer sikkert at være din mor, der trøster dig.
Når voksne skilles, er det aldrig barnets skyld. Det betyder også, at det ikke er dig, der skal trøste din mor – det er der andre, der skal. Fx hendes veninder eller anden familie. Din mor og far elsker dig – og du elsker dem, så det er ikke dig, der skal trøste.
Jeg tror, du har ret i, at du er begyndt at ryge og drikke, fordi det er svært derhjemme. Selvom det kan være rart at ”glemme” problemerne, så løser det jo ikke dem. Derfor vil det være godt, hvis der er nogen, der passer på dig og taler med dig om skilsmissen. Måske også en anden voksen end din mor eller far. Fx en lærer, en venindes forældre eller en helt tredje. Måske har du også nogle veninder eller klassekammerater, der har forældre, der er skilt. Det kan være meget rart at høre deres råd – fx hvordan de er kommet igennem den svære tid.
Du må også gerne ringe eller skrive til os på BørneTelefonen 116111, hvis du har brug for en snak med os.
De bedste hilsner
BørneTelefonen