Jeg sniger mig udenfor om natten og har seksuelt med en ven hjælp mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

I dit brev fortæller du om 2 store ting, der fylder i dit liv. Jeg ved godt, at tingene hænger sammen, men jeg håber, det er ok, at jeg opdeler mit svar i to dele?

Forholdet til din ven:
Det lyder til, at I er gode til at hygge jer sammen, så der må være noget helt særligt ved ham?!

Men selvom du synes det går okay nu, så er det ikke holdbart, at du stikker af om natten. Det tror jeg også godt, at du ved. Det vil gå ud over dit forhold til dine forældre, fordi du ikke kan være ærlig over for dem, og det vil påvirker din skole. Det er nemlig svært at være klar til at lære, når man ikke sover om natten.

Du siger, at dine forældre ikke vil have, at du kysser, før du er 16 år. Men indimellem siger forældre nogle ting, fordi de tror, det hjælper. Hvis dine forældre vidste, at du er så glad for din ven, at du lister ud om natten, kan det jo godt være, at de hellere ville have, at I fik lov til at ses i dagtimerne.

Hvis du har mod på det, kan du jo fortælle eller skrive i en sms, at du har mødt en sød fyr, som du gerne vil have, de møder? Du behøver måske ikke fortælle dem, at I allerede har sovet sammen. På den måde kan dine forældre stille og roligt vænne sig til, at du ”dater”. Hvis de ser, at du er glad for ham, bliver de måske også glade for ham.

Hash og alkohol:
Du skriver, at dine forældre vil blive sure. Måske vil de starte med at blive sure, men de vil nok også være meget bekymrede for dig - og forældre har brug for lige at forstå og tænke over det, så er de klar til at hjælpe. I sidste ende vil de fleste forældre gerne vide, hvordan deres børn har det, så de kan hjælpe dem.

Hvis du ser det fra din mor og fars side, kan du måske godt forstå dem en lille smule. Når man er så ung, som du er, kan det få store konsekvenser, hvis man ryger og drikker. Lige nu virker det måske lidt ”uskyldigt”, fordi du synes, du kan styre det. Jeg ved desværre fra andre, at man meget hurtigt får ødelagt hjerneceller. Der er stor risiko for, at man bliver afhængig - også efter få gange.

Jeg forstår på dig, at du faktisk gerne vil have hjælp at få styr på nogle af de ”sindssyge” ting, som du selv kalder dem. Derfor tænker jeg på, om du måske har en voksen, som du kan tale med. Det behøver ikke være dine forældre, men måske en lærer, pædagog eller en anden, som du selv har i tankerne? Jeg tror, det vil være bedst for dig, hvis du kan fortælle nogen, hvad det er, du går laver. For i sidste ende er du kun 13 år, så du har brug for, at der er nogen, der hjælper dig med at passe på dig selv.

Jeg håber, du har fået mod til at fortælle, hvordan du har det. Hvis du har brug for det, må du meget gerne ringe eller skrive ind til os på 116111.

De allervarmeste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.