Brev
hvad skal jeg gøre
hej bb.
det er sådan at jeg kommer fra et andet land end dk og jeg bor i en ”ghetto”
jeg har en stor familie (søskende) og mine kusiner og fædre vil gøre alt for at ødelæge mit liv (inklusiv skade mig og sort magi)
jeg har det svært i mit hoved fordi at jeg forstår ikke hvad der er galt med mig,
jeg er barn til ”indvandre” forældre som forvænter meget af mig men der har været så mangen gangen hvor jeg var ved at lose my shit og gøre noget jeg vil fotryde.
det er sådan at når jeg bliver aggresiv mister jeg kontrollen over mig selv og det er som om jeg ser sort, det er først efter jeg har gjordt hvad jeg har gjort at jeg ”skammer mig”
jeg har prøvet at ryge for at formindske strees men jeg ville ikke blive afhængi så nu ryger jeg vandpipe en gang imellem (en typisk ting der hvor jeg bor) og en smøg når jeg sidder med nogen som rygger forand mig.
og jeg vil bare blive ”normal”
undskyld at det helle står så rodet men sådan føles det også i mit hoved
så ja pleas hjælp mig fordi ingen forstår mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du reagerer, når du kan mærke, at du ikke har det godt. 13 år er en alder, hvor der sker rigtig meget. Nogle af de ting, der sker, kan godt være lidt forvirrende. Men jeg synes, du har været rigtig god til at beskrive, hvordan du har det. Jeg vil meget gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre og hvem, der kan hjælpe dig.
Mange børn og unge oplever at forældrene og familien har store forventninger til dem. Og nogle gange kan forventningerne blive så store, at de kan være svære at leve op til – og så kan man blive stresset. Har du det nogle gange sådan? Forventninger kan være gode fordi de viser, at dine forældre tror på, at du kan mange ting. Men forventningerne skal også være rimelige. Du er 13 – og står et eller andet mellem at være barn, ung og voksen. Og som en del af at være 13 er, at man nogle gange kommer til at gøre noget forkert. Det er helt normalt, og helt okay.
Hvis du oplever, at dine forældre, fætre eller kusiner behandler dig urimeligt, er det vigtigt, at du får noget hjælp til at få det stoppet. Hjælpen kan du fx få ved at snakke med en af dine lærere, som du har tillid til. Du kan også ringe til os på 116111 – vi har nemlig også mulighed for at hjælpe. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du ikke en dag kommer til at gøre noget, du vil fortryde.
Du skriver i brevet, at du har prøvet at ryge vandpibe og cigaretter, og at det er vigtigt for dig, at du ikke bliver afhængig. Der er desværre mange der tror, at man bliver mindre afhængig af vandpibe end af cigaretter. Og samtidig tror de også, at vandpibe er sundere. Vandpibe er desværre lige så skadeligt – og man bliver også afhængig. Derfor ville det være godt, hvis du forsøger at begrænse både rygningen af cigaretter og vandpibe så meget som muligt. Sundhedsplejersken på din skole kan hjælpe dig, hvis du ønsker hjælp til at stoppe. Hvis du har lyst, kan du læse mere om vandpibe og du få hjælp til rygestop på www.xhale.dk
Nogle gange sker der desværre nogle ting, hvor man bliver aggressiv, ked af det eller vred. Det er en god ting at sige fra, hvis man oplever noget, man ikke synes er i orden. Men samtidig er det ikke rart, hvis man mister kontrollen over sig selv. Er det dine venner, der får dig til at blive aggressiv? Eller din familie? Eller nogle helt andre? Hvis det er dine venner fra skolen, kan det være en rigtig god idé at snakke med en af lærerne. Måske kan I aftale, at der er et sted, du må gå hen, når du bliver sur eller ked af det? Nogle gange kan det nemlig være godt lige at være alene, så du kan samle tankerne. På den måde kan du måske reagere på en måde, hvor du ikke bagefter behøver skamme dig. Nogen tæller også til 10 inden i eller vender sig og går væk eller trækker vejret helt ned i maven og får ro på, på de måder kan du også træne, at du ikke mister kontrollen og få styr på det - på en god måde.
Jeg håber, du har kunnet bruge mine idéer – og at du måske har fået lyst til at afprøve nogle af dem. Hvis du ønsker nogle flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen