Brev
hash
Hej…
Er en pige på 15..og vil spørge jer om mit problem..håber i kan hjælpe..
Jeg ryger nogle gange hash..jeg tror ikke at jeg kan tåle det..altså er røget på hospitalet for det et par gange..men jeg bliver bare ved med at ryge..
jeg tror ikke jeg er ahængig af det..men jeg blir bare ved og ved og ved??..
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev om hash. Jeg synes det er så flot, at du skriver herind, og jeg er glad for, at du spørger om hjælp.
Du fortæller, at du nogen gange ryger hash. Og at du har været indlagt på hospitalet på grund af hashrygning.
Jeg synes det er alvorligt, at du bliver så dårlig, at du kommer på hospitalet af det. Og er glad for, at du også tager det alvorligt. Det er en rigtig god evne at ville det bedste for sig selv, og prøve at ændre på ting, man ved ikke er gode for en. Jeg vil give dig ret i, at du ikke kan tåle at ryge hash.
Er det rigtig forstået, at du gerne vil stoppe med at ryge hash, men oplever at det er svært, og som du skriver bare bliver ved og ved?
Jeg vil ihvertfald gerne støtte dig i, at det er en god ide at stoppe med at ryge hash. Og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig til, hvordan du kan stoppe. Bare det at du har skrevet herind og ønsker forandring viser mig, at du allerede har taget de første skridt, og at du er modig og handlekraftig.
Som den første ting kan du f.eks overveje hvilke ting, som du godt kan lide ved at ryge hash - er det f.eks fordi du bliver afslappet, eller at det f.eks er hyggeligt sammen med vennerne eller hvem du ryger med ? Giver det dig en pause fra ting i dit liv du måske ikke har lyst til at tænke på? Hvordan er det for dig?
Du kan også prøve at se på, hvornår du begyndte at ryge hash, og om det forandrede sig med tiden. Var der noget der samtidig ændrede sig i dit liv?
Har du fortalt nogen om, hvordan du har det? Kender du nogen som tidligere har røget hash, men er stoppet igen? Som kan fortælle dig om, hvad der hjalp dem.
Jeg synes det ville være en god idé at snakke med en voksen, som du har tillid til, om dette. Så du kan få noget støtte og nogen at dele ansvaret med. Det kan nemlig være meget at stå alene med selv. Hvem er den første, der falder dig ind at tale med?
Der findes flere steder, hvor man hjælper unge med at komme ud af hashmisbrug, og de også kan svare på rigtig mange spørgsmål. Et af stederne hedder U-turn og har en hjemmeside der hedder www.Uturn.dk
Måske har du lyst til at læse lidt der - der står både noget om mulighederne for at hjælpe dig, kontakt oplysninger, men også om hash som stof.
Man kan også ringe til U-turn og få personlig rådgivning, i dit tilfælde om, hvordan du kan komme videre ud af hashmisbruget. Telefonnummeret til U-turn er 82 56 23 00.
Jeg håber du kan bruge nogle af ovenstående tanker og ideer til at komme videre. Du er altid velkommen til at kontakte os igen.
Al held og lykke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen