Brev
Hash
hej jeg er en pige på 15
Jeg har en ven på 16 der tager hash
i sommerferien der cuttede han men efter sommerferien så begyndte han i 10 klasse og stoppede med at cutte det er jo godt men nu er han begyndt på at tage hash han siger han ik gør det så meget men jeg er bange for at Han bliver afhængig af hash og ligemeget Hvad jeg siger eller gør så er han lidt ligeglad jeg får bare et “jaja” eller sådan noget tilbage
men ja jeg ved ik hvad jeg skal gør for han er jo ligeglad hvad jeg siger så hvad skal jeg gør?….
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Det er fuldt ud forståeligt, at du er bekekymret for din ven der er begyndt at ryge hash. Det er rigtig godt at du taler med ham om det.
Det lyder til at din ven har det svært i øjeblikket, så han er heldig at have sådan en omsorgsfuld og betænksom ven som dig.
Hvis du har svært ved at tale med ham om hans hash rygning, så kunne du måske skrive et brev eller besked, hvor du beskriver din bekymring. Fortæl lidt om nogle gode oplevelser I har haft sammen og skriv, at du er bekymret for, at I ikke kan være venner mere når han ryger hash. Forklar ham at du ikke gør dette for at irritere ham, men du beder ham stoppe igen fordi du holder af ham.
Derudover synes jeg også, at du skal sige det til en voksen. Det kunne være dine forældre, din lærer eller en anden god voksen. Det er jo ikke din hensigt at bagtale din ven, du gør det for at hjælpe. I kommunen er der også mulighed for at få hjælp til at stoppe sit forbrug af hash. Hvis din ven fx bor i Københavns kommune, så er der hjælp at få hos https://uturn.kk.dk/ på samme måde har andre kommuner og tilbud om hjælp til unge med forbrug af stoffer. Måske kan det hjælp ham til at få hjælp, så hashen kommer til at tage over.
Det kan være at din ven slet ikke kan se, at han har et problem. Så er det vigtig at holde fast I at han skal hjælpes til at få det bedre. Du fortæller, at han også har cuttet, men nu er stoppet. Hvad mon det var der fik ham til, at stoppe med det ? Måske det er muligt at gøre noget lignende igen, så han stopper med hash.
Du virker som en person med et stort og varmt hjerte der brænder for at dine venner skal have det godt. Det er en fantastisk egenskab og meget beundringsværdig. Du kan godt være stolt af dig selv. De mennesker som kender dig er meget heldige.
Husk dog også at passe på dig selv. Hvis man er god til at hjælpe andre mennesker, så glemmer man nogen gange sig selv. Lov mig at du ikke glemmer dig selv og snak gerne med andre om dine bekymringer for din ven.
Har du brug for at tale med en voksen fra BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen